En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Race plan Vansbro Triathlon

Inför Torsdag och fredag blir det helvila, transport upp under fredagen och sedan tidigt i säng på fredag kväll. Uppstigning runt 6:00 för att sikta på att vara i Vansbro lite efter 8 och hämta ut nr-lapp mm samt delta på pre-race möte 10:00. Hade lite hybris vid anmälan så jag ställer upp i tävlingsklassen så starten går 12:00.

Simning - målsättning 0:35 Vid Sala HIM gjorde jag simningen på dryga 37 min och jag tror och hoppas att jag har förbättrat simningen och når i mål på 35 min. Tycker det borde gå men man vet aldrig. Har bara hunnit med två pass i öppet vatten innan och de kändes bra.

T1 - 4 min Kommer troligen ta lite längre tid än planerat då jag kommer vilja ta på mig lite mer kläder än bruklig pga vädret. Prognosen säger runt 14 grader och molnigt och jag hatar verkligen att frysa på cyklingen. Så det blir nog armvärmare och vindjacka.

Cykel - 2:45:00 Kommer första 1 milen trampa rätt lätt för att få igång benen och känna av lite. Går det bra ökar jag tempot och försöker ligga på. Under cyklingen jag käka en halv bar och en flaska per halvtimme, de 3 första flaskorna kommer innehålla Vitargo och som sedan byts ut till serverad sportdryck samt vatten. Sedan kompletterar jag med 1 energitablett per timme. Vid Sala HIM kom jag runt på dryga 2:52 på de 9 milen och jag siktar på att kapa lite på det. 2:45 på 9 mil innebär en snittfart knappa 33 km/h, kanske lite offensivt men det jag kommer gå för. :-)

T2 - 2 min Här blir det bara att riva av sig cykelprylarna/kläderna, byta skor och sedan börja springa.

Löpning - 1:50:00 Fick nyligen nya värden för min tröskelfart och den ligger på 13.4 km/h dvs 4:48 min/km så jag kommer sikta på att inledningsvis hålla 5:15-tempo under första 5 km och om benen känns OK kommer jag öka till 5-tempo vilket gör att första milen bör hamna runt 52-53 minuter. Känns det fortfarande OK så fortsätter jag i 5-tempo så långt det går och förhoppningsvis kommer jag in på 1:50, vilket är 15 min förbättring jämfört med Sala. Låter kanske väldigt offensivt med jag har förbättrat min löpning mest på 1 år, har t.e.x flyttat min laktatnivå en del. Jag kommer under löpningen ta vätska kontinuerligt och gel/bars vid de kontroller som finns. Kommer även ha med mig någon gel/liquid.

Går det som beräknat så blir det en tid runt 5:15. :-)

2014-06-24 15:41.


Kommentarer till blogginlägget


Du skriver: "13.4 km/h dvs 4:48 min/km" vilket är fel. 13.4 km/h strax under 4.30-fart, kanske nå´t att tänka på...
2014-06-24



Doh. Tack Micke. Kommer dock inte lägga mig i den farten, betyder bara att jag har bättre marginal till planerade tempot. :-)
2014-06-24



Ja, under förutsättning att det är 13.4km/h som är din tröskelfart :) Lycka till!!
2014-06-25



imponerad med plan, sån kanske man ska börja ha...
2014-06-25



Micke >> ja, tröskelfarten mättes upp via tester på Bosön 3/6 i år. Så den borde vara ungefär rätt. :-)
Tröskelpulsen låg vid 175 bpm för min del.

Daniel >> tack. Tycker det är kul med plan och särskilt när man skriver ner den. Då blir det lättare att följa upp och utvärdera. :-)
2014-06-25



Den uppmätta tröskelpulsen är med all sannolikhet rätt :) Jag tänkte bara så att det inte var 4:48/km som var tröskelfarten.
2014-06-25



Bra upplägg!
2014-06-25



Bra plan! och lycka till!
2014-06-25



ni har lite mer flyt i vansbro med vädret än oss i motala...
2014-06-26