Viktor Johansson

Foam roller - Självmassage

Den senaste veckan, dagarna efter Göteborgsvarvet, har jag haft en molande känsla i benen. Det har inte varit någon träningsvärk eller smärta på något vis, utan en orkeslöshet som jag aldrig har känt tidigare. Jag har stretchat varje dag, mycket”löparknä-stretch” vilket innebär att man lägger stort fokus på höft och sätesmuskeln samt yttre delen av låren (TBT-senan).  Dessutom införskaffade jag mig den här rullen i fredags och genast hittade jag mina stela knutar.

Foam roller - Motverkande och förebyggande självmassage

När muskeln blir överansträngd blir den stel, vilket leder till muskelvärk, dålig hållning och rörlighet samt försämrad prestation. Lösningen är en ökad blodcirkulation vilket släpper muskelns spänningar och du kan då arbeta mer effektivt igen. Detta kan behandlas hos en massör, men också hemma hos dig med hjälp av en Foam roller.

Jag har kört övningar (60s på varje) för baksida/framsida lår, sätesmuskeln, yttre lår (TBT-senan), inre lår (ljumskarna), vaderna och även ländrygg, skulderblad. Det var inte det skönaste i fredags men bara efter tre dagar har det gått från smärta till en faktiskt skön (hård) massage. Den orkeslöshet och de muskelknutorna som tidigare fanns i benen är inte lika tydlig, så jag ska fortsätta ge rullen en chans.

Vad har du för erfarenhet av foam roller?

http://vasacoachen.nu/

2014-05-29 14:00.


Kommentarer till blogginlägget


Intressant.
Smärta i mina vader satte stopp för i det närmaste allt tävlande för säsongen 2013. Efter att ha testat det mesta som stretch, massage, liniment mm. så har jag nu testat att rulla vaderna. Jag har sedan någon vecka rullat vaderna regelbundet morgon och kväll och har nästan helt blivit av med smärten.

Bra skit, säger jag!
2014-05-30