Viktor Johansson

Löpning - Intervallträning - Backems effekt

Intervallträning (A3-pass) innebär att man  anstränger sig max i en bestämd tid/längd för att sedan varva ner ansträngningen i en bestämd tid. Detta görs under flera upprepningar.

Fördelar med intervallträning: (löpning).

*tidseffektivt. 20-45 min. Beroende på vilken intensitet och längd.

*Alla kan vara med oavsett nivå.

*Du upplever snabba resultat. Med hjälp av antal upprepningar så kan man oftast pressa sig till en till för att förbättra sig från föra passet.

*Kan utföras överallt.Det är enkelt att ha variation på intervallpassen.

*Backintervall: Backträning kan jömföras med hård Styrketräning. Det ställer större krav på musklerna än var många tror.

-Dina ben tränas mycket effektivt vilket förbättrar ditt löpsteg och gör det kraftfullare samt spänstigare.

- Mag- och ryggmusklerna sätts i arbete vilket förbättrar din hållning.

- Du tränar din skalle! Gör ett ryck mer än planerat, tävla mot tröttheten och smärtan.

Tips: Kör klassiska uppvärmningsövningar upp för backen. Exempelvis indianhopp, grodhopp, höga knän, älglufs etc. Variera med vanliga backryck. Max 45 min.

http://vasacoachen.nu/

Vasacoachen hjälper dig att uppnå dina mål oavsett om du är motionär / elitmotionär.

2014-05-23 15:02.


Kommentarer till blogginlägget