Jessie starlady

Post op. vecka 5

Måndag förra veckan avslutade jag min sjukskrivning och gick tillbaka till mitt jobb! :D

Eller.. kanske inte exakt till mitt gamla jobb (som är mycket spring över fem olika våningsplan och antagligen hade varit en direkt dålig idé i den här fasen av min rehab. Utan till ett projekt på jobbet som jag kommer att vara med i fram till vad som just nu enligt tidsplan säger Mars 2016 (!) Kontorsjobb istället för mer vanligt industrijobb alltså och det är bra för då kan jag själv reglera när och hur mycket jag sitter, går, står, vilar etc. Trots det lyckades jag överanstränga mig DIREKT första dagen på jobbet och fick ont tisdag, ons, tors.

I fredags gick så ÄNTLIGEN den där "träningsvärken" jag ådrog mig förra måndagen över. PUH! Jag hann faktiskt bli lite orolig där för att jag gått på för hårt och gjort någon form av irreparabel skada. Svettigt!

Kanske lite på grund av det men inte enbart, men den senaste veckan har jag dragit ner lite på de längre promenaderna och fokuserat mycket på att klara av att röra mig som jag brukar i övrigt. Dvs ta trapporna, iaf ibland även fast det finns en hiss. Leka med hunden hemma i lägenheten fast hon är liten och jag måste böja mig ner eller ta mig ner på golvet och upp därifrån igen. Gå på stan och inte tänka på hur långt och länge jag rör mig hela tiden. etc etc.

Jag har inte heller cyklat något på motionscykeln. Det dödar all min motivation och jag tycker inte att det har känts helt bra efteråt heller. Istället har jag testat att "cykla på korven", dvs sitta på ett flytverktyg i varma poolen på jobbets gym (34-gradigt vatten is da shit!) och cykla med benen samtidigt som jag paddlar med med armarna. Det har funkat väldigt bra måste jag säga och igår (måndag) fattade jag beslutet att byta ut all motionscykling mot vattencykling och körde ett pass på 25 minuter i poolen (plus stretching och lite annan överkroppsstyrketräning)

Okej, liiite värk har jag väl nu så här efteråt, men inte mer än vilken vanlig träningsvärk som helst så jag är NÖJD! :D

Kommande veckan ska jag gå över i fas 2 på min rörlighetsträning så då får jag nya, roliga övningar att roa mig med. Testade dem igår och insåg då något lite intressant. Hittills har jag ju nästan enbart gjort mina rörelser på den opererade (högra) sidan och struntat i vänster. Jag VET ju att jag KAN röra vänster har jag tänkt och det är ju sant, men...Jag upptäckte nu att jag är SVAGARE i vänster sida. Den blir trött DIREKT av att köra övningar som musslan och hunden och är den som kroknar först på alla de andra övningarna också nu när jag är uppe i hela 15 (japp! FEMTON) reps/set (jag kör två set/dag, morgon och kväll).

Tur att jag upptäckte det så att jag från och med nu kommer att köra alla övningar jämsidigt för annars skulle jag nog kommit ut på andra sidan av den här rehaben helt sned i hela kroppen. Antagligen "not what the doctor ordered", eller vad tror ni? ;)

2014-05-20 00:00.


Kommentarer till blogginlägget