Viktor Johansson

Toppa formen

"Tävlingsdagen närmar sig så det är hög tid att jag tränar hårdare"

Tvärtom! Hemligheten till en optimal förberedelse innan lopp/tävling är vila och återhämtning. Men det innebär inte att du ska ligga i soffan de sista veckorna och sova dig i form. Det är viktigt att faktiskt ha kvar träningsdagarna men med kortare distans och med färre antal intervaller.  Lägger du in för många vilodagar utan fysisk aktivitet är risken stor att du blir seg och känner dig allmänt hängig.

Nedtrappningsfasen: Minska ner träningsmängden 2-3 veckor innan tävling. Detta är viktigt oavsett om du ska springa ett ett 5,10,21 eller 42 km.

Varför är det så viktigt med nedtrappning? Träning är nedbrytande, vilket innebär att kroppen bryts ner efter varje träningspass. Det är därför du kan känna av en eventuell träningsvärk i musklerna. Mellan träningspassen byggs musklerna upp och blir ännu starkare än var de tidigare.

Det är därför det är så viktigt med återhämtning, vila och sömn. Speciellt perioden innan en tävling. För det vore ju tråkigt att stå på startlinjen med sega, trötta och stela ben.

Upplägg sista veckan: Läs här

http://vasacoachen.nu/post/85714681206/toppa-forme...

2014-05-14 14:29.


Kommentarer till blogginlägget