Viktor Johansson

Träna med stavar!

"Stavar, det är bara pensionärer som har" - Testa själv och bedöm sen.

Löpning med stavar,  eller älglufs som man säger på skidspråk, är en optimal träningsform för dig som vill få en mer skidspecifik träning.  Du kanske inte har några rullskidor eller att mörkret och de löviga vägbanorna omotiverar dig från “efter jobbet rundan”. Testa stavlöpning!

Tänk diagonalåkning,  fast löpning: *Lufsa/hoppa/ta ut steget *Låg tyngdpunkt med stolt hållning *Använd armarna, ryggmuskelaturen och tryck ifrån *Det är inte tempot som viktigast utan tekniken i utförandet

Tips! Hitta en bra backe, gärna brant och lång. Börja med att gå/lufsa upp. När du känner att tekniken sitter, växlar du till en mer “lufslöpning”. Tänk indianhopp med fokus diagonalåkning. Våga ta i med stavarna, det ska höras att du kommer. Jag lovar! Om du gör rätt så ska kännas i hela kroppen.

Tiden kan variera beroende på antal intervaller och intensitet. Igår körde jag totalt en timme. En sträcka på ca 5km med 3 längre backar (5 långintervaller i vardera).

Vasacoachen hjälper dig att uppnå dina mål oavsett om du är motionär / elitmotionär.

http://vasacoachen.nu/

Tveka inte, hör av digvasacoachen@hotmail.com tel: 0705 50 87 09

2014-05-08 17:38.


Kommentarer till blogginlägget