Ryan "Rykno" Provencher

216 kvar till Kalmar - nya schema starta imorgon

Med 216 dagar kvar till Kalmar är det dags att step up min träning.

Här är en utkast av hur jag hoppas kunna träna från måndag den 13 jan till påsk. Men jag vet det bli aldrig 100% gjort pga livet utan för träning.

Veckan efter schema bli bara halv vila vecka då jag ska spring 21km Växjö loppet och om allt gå som planerat ska jag även till en läger 1-4 maj i Kalmar.

Därefter bli det två nya schemor. En sex veckor med fokus på cykel inför Vätternrundan och den andra 8 veckor med fokus på energi intag under längre pass samt två HIM och en 21km sim som avsluta med en laddningsvecka på norra Öland inför Kalmar.

Just nu är allt morgon cykel på trainer hemma. Men om jag lyckas att få mitt jobb att skaffa ett inomhus cykelförrådet med lås bli det pannlampa cykling runt Växjö.

För ni som vet att jag gillar simma så bli det bara tre simpass/vecka. Något jag tror jag överleva i 8 månader Smiley längtar redan för OW träning i maj! Men jag tror jag kommer kunna simma under 55min med bara tre pass nu under vinter.

Löpträning bli fokus på 5:40/km och 150-155 puls.

Jag har tränat 22tim/vecka innan men aldrigt så här intensiv eller med jobb och familj...

Hoppas jag klara det!


2014-01-12 17:24.


Kommentarer till blogginlägget


Oj oj, men under OS blir det ju 3 veckor helt utan träning!! Måste ju heja på våra skidåkare och Trekronor mm:-)
2014-01-12



Du simmar lätt under 55 min! Även på tre pass..eller två! Men djävlar vad mycket du tränar, imponerande!
2014-01-12



Låter spännande, ska följa dig och se hur det går. Gissar med ditt fokus kommer det gå bra. Hoppas livspusslet fungera. Vet att din fru också vill komma igång med träning.
2014-01-12



Härlig satsning! Ska bli intressant att se vad det ger för resultat.
2014-01-13



Martin: jag har tränat klart när de spela på TV, missa bara två kväller när jag simma.

Pierre: Tack, med så många duktig triathlete i Växjö det är lätt att hitta motivation. jag vill inte att alla ska cykla eller springa om mig denna säsong.

M-L: med denna nya schema är jag hemma 3 kväller på vardag, samt i princip missa inte så mycket av barnens lördag då jag är klart redan vid kl 09.

Roger: ja, man vet aldrig hur kroppen kommer att hantera den dag.
Drömmen: <10 -- 1+5+4
idealisk: <11 -- 1+ 5.5 + 4.5
mål: <12 -- 1 + 6 + 5
skamgräns: 15:59 -- 1 + 6 + 9 (12:45/km)

2014-01-13



Låter bra, man ska vara rädd om familjen. Vet inte hur gamla barn ni har men vi har tränat när barnen har tränat. Det funkade bäst,när de var yngre fick man vara än mer uppfinningsrik. Snart kommer barnen tycka det fortfarande är natt kl 9 på morgonen en lö. Det är smart träna helgmorgnar.
2014-01-13



de är 2-5-8, snart 3-6-9. det gå inte att träna när de har sin träning. måndagar är jag hemma med två när min fru träna och äldste har innebandy, tisdag är jag i vatten med den minste och sedan chaffer fram och tillbaka simhallen resten av den eftermiddag. torsdagar är en på engelska och den andra på dans, så någon måste köra runt och den andra pass den tredje.

jag få testa denna schema och ser hur det gå till. men som det är nu få jag mer tid hemma när barnen är vakna.

ev få jag gå ner till 90-95% tjänst för att hinner med alla långpass innan arbete ;) men jag har över 80 timmar komp så jag kan kompa en timme om dag utan problem.
2014-01-13



Cool Ryan! I will try to train hard across the Olympic games as well. Your schedule is impressive!
2014-01-13



Som jag sa på facebook, Imponerande! Du sprider inspiration! Du visar att det är möjligt att träna hårt och seriöst som många säger är omöjligt när man har små barn. Ser fram emot att få tampas med dig på Vansbro HIM och i Vidöstern igen och kanske på den klassiska Vansbrosimningen igen, för du skulle väl simma den också?
2014-01-13



Robert: nej jag tror inte jag ska simma Vansbro. Det passar inte längre nu med en vecka emellan HIM och simning. Jag tycker vi inspirera varandra då jag ser hur du satsa och jag vill helst slippa ser din baksidan under tävling ;)
2014-01-13