Ryan "Rykno" Provencher

Vo2Max test på cykel

En rolig grej som jag vill definitiv göra igen om ett par månader om inte tidigare på löpband.

Upp kl06:30 för att äter och få kroppen igång. Jag cyklade mer de siste tre dagar än under hela december.

Standard prestations frukost för mig fyra scrambled eggs, berocca och kafé.

Kl 07:30 köra jag till Ljungby. Testet ska hållas hos Träna med Johan Flodin från Concept training test.

Kl 08:40 hoppa jag på en spinning cykel under tiden de göra iordning. Jag var första upp.

Strax efter kl09 började mitt test. Det skulle vara 4 min intervaller med stegande watt. Tills man kom upp till 4 mMol mjölksyra i blodet. Eftersom jag har aldrigt gjort detta fick jag starta med 175 Watt.

4 min 175 Watt var lätt. Trampade på ca 83 kadens.
4 min 200 Wart var också lätt. Trampade på ca 88 kadens.
4 min 225 Watt börja påverka andning, trampade på ca 92-93 kadens
4 min 250 Watt nu börja det känns i ben och andning. Tampade på ca 98.
4 min 275 Watt benen klara det men det bli tuffare att prata. Upplevde ansträngning på ca 16-17 av 20. Och testet visade 4.4 mMol och jag var klart för Max.

4 min max. Jag tittade bara ner och inte på skärmen i början. Gick ut ganska hårt. Fick höra från de andra att det gick bra och innan första minut hade jag hittat en kadens. Men jag bad de att sänka motstånd. Trampade på och vid 2 minuter fick jag information att jag var halvvägs. Johan även ropade att jag hade bra syraupptagning och kämpa på. Då kände jag att jag hade mer att ger och ökade kadens igen. Siste 60 sekunder var tuff. När tiden var ute kände jag hur jag nästan kräktes...

Efteråt fick jag ser att vid en minut hade jag snittat 400 Watt. Efter 4 min hade jag en snitt på 326 Watt.

Jag har inte fått min pulskurv ännu men nedan kan ni ser mina test resultat.

Om de är bra eller dålig vet jag inte. Men en sak är jag säkert på om jag var fem kg mindre hade min ml/kg varit 65.5.

Då vi var 12 som skulle göra prov hade jag ingen tid att diskutera min resultat med Johan. Men han hann säga jag har en bra nivå men behöver mer volume på cykel. Något jag hållar med. 500mil /år är inte tillräckligt....

Någon som har gjort en liknad test och vill gärna jämför med mina värde? Som sagt jag vet inte vad som är normal och vad är bra.




2014-01-07 08:32.


Kommentarer till blogginlägget


Bra kämpat!! Kul med tester!! :) Hur tänker du använda resultatet i din träning? I ditt träningsuplägg eller mest för att få ett kvitto på utveckling framöver när du gör ett nytt test?
2014-01-07



Det är två delat.

Tidigare när jag körde med pulsband hade jag ingen aning om vilket nivå jag ska ligga. Nu vet jag för mina distans pass jag ska ligger runt 150-157.

Sedan bli det bra att jämföra som kontrol att jag utveckla ;).
2014-01-07



Härligt!! Lycka till!! Fick du reda på din Mjölksyratröskel (puls) också?
2014-01-07



Jag har inte fått allt information än. Bara den tabell
2014-01-07



jag fick mer data från måndag nu. och uppdaterat med en ny bild.
2014-01-08