Marie-Louise Karlander

Tränings- och tävlingsåret 2013

Här kommer min utvärdering och sammanställning 2013, har filat på den ett tag. Den är mest för mitt eget komihåg.

2013 blev ett bra år ur träningssynpunkt. Mycket mängd och lite skador och förkylningar. Fokus låg första halvan av året på uthållighet pga av den svenska klassikern, som jag avslutade med Vansbro. Loppen i sig är jag inte särskilt nöjd med annat än att jag genomförde dem. Simningen är dock godkänd. Jag hoppas att träningen för klassikern har lagt en bra grund för nästa satsning, som ägnades den andra halvan av 2013, nämligen triathlon. Jag har gjort stora framsteg tekniskt i längdskidåkning, cykel och simning. Två herrar har omkullkastat min syn på mig själv som skidåkare totalt, en uppfattning jag haft i 40 år. Jag är en stakåkare och inte en diagonalåkare. Cykelmomentet har varit jätte roligt och kanske lite mycket av, har flyttat gränser hela tiden och lärt mig hur jag fungerar, bytt cykel, det gjorde mycket. Nu väntar en tempohoj på mej och det ska bli spännande.Simningen har gått bättre och bättre, vattenläget har förbättrats och tekniken. Det som varit jobbigt under 2013 är löpningen. Det har känts så tungt i benen, ungefär som jag har en 2 kg potatispåse på varje lår att springa med, skyller det lite på all cykling. Trots det persade jag i våldet på både Broarna runt 5km och Drängsmarksterrängen 9,4 km. Det är först i december som jag börjat känna igen löpningen och kanske t.o.m förbättrat den. Teknik/intervallpassen torsdagar är mycket utvecklande. Hoppas på riktigt skapliga pers främst i löpning under 2014 och i triathlon.

Antal tränade minuter 29941, (499 tim)
Antal träningspass 459
Antal dagar med träning 343/365

Resultat tävlingar/träningstävlingar 2013

Skidor
Kronanloppet 40 km, 3:56.08
Bodenloppet 40 km, 3:22:19
Malmstråket 45 km, 3:34:11 (snabbaste åkfart/km av alla lopp 2013)
Vasaloppet 90 km Usch!! Kom i mål.

Löpning
Broarna runt sprang alla 7 deltävlingar, 5 km bästa tid 26:18 (30/4)
Drängsmarksterrängen (ibland 5km, ibland som triathlon,) 9,4 km 55:10
Renbergsvattnet runt 12 km, 1:12:06
Kraftjoggen 21 km (?) 2:01:24
Lidingöloppet M15, 1:28.49

Simning OW
Vansbro tjejsim 1000m, 20:40, in på topp 100.
Vansbrosimmet 3000m, 56:23

Cykel
Vätternrundan 30 mil, Usch!! i mål kom jag (rätt besviken)
Krafttrampen 65 km, lite osäker men nära 2:00:00
Krafttrampen 14/8 ons 50 km, 1:31:00
Krafttrampen 21/8 1.40
Byske 30 km 24/8, 51 min (3a fr början !!??, slagen av två herrar)
(Detta var ingen tävling förrän vi från Kågedalen dök upp)
Byske 30 km 14/9 49 min 3:a då också.

Triathlon
Umeå triathlon sprint, 1:20
Vätter Challenge Meet Olympisk, 2:50:10, (tja man ska ju inte göra det alltför svårt att för sig att persa., räckte till en tredjeplats i RM av tre möjliga.)
2014-01-14 09:39.


Kommentarer till blogginlägget


Inspirerande läsning. Kanske jag också ska göra en sammanfattning?
2014-01-14



wow, du är ju GRYM och en inspiration! !!!!
2014-01-14



Tack vänner. Ja visst Edit gör det.
2014-01-14



Grymt, liknar en elitsatsning.

2014-01-14



Tack ni är snälla och peppande. Jag vill ju nå din fart Sonny. Det skulle räcka ganska bra i triathlon.
2014-01-14



Du kommer dit snart. Nu är kanske inte snabbhet min styrka =). Har inte kikat över din träning men mängden måste räcka = hjärta & lungor klarar syrsättningen mer än väl. Senor och muskler är innötta och starka. Uthålligheten har du mer än nog av. 2014 kanske ska bli intervallets år?
2014-01-15



Ja, du har rätt, springer intervallpasset på torsdagar, det är bra och nu har jag bytt ut ett simpass mot iv löpning med AIK på måndagar. Gillar Kenth som tränare, lite gammelstammen. Upptäckt att så länge jag ligger i Maxfart 100 o 200 m fart springer jag med bra teknik.men mellantempo och långsamt tappar jag mot de andra. Målet är att bli starkare i höft, ben så jag orkar hålla löpsteget även i lugnare tempo.
2014-01-15



Härlig läsning! Vilket träningsflit! Lycka till 2014 och att du når dina mål och håller dig skadefri.... Kram
2014-01-15



Tack Maude och detsamma.
2014-01-15