En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Nytt år - nya möjligheter

Första dagen på 2014 har nu snart passerat. De är väl idag alla latmaskar börjar träna, då deras nyårslöfte var att "börja träna". För min del börjar jag med vila på det nya året, vilket jag behövde då kroppen ville återhämta sig. Igår var jag i Kalmar och tävlade på förmiddagen, det blev 5 km i Sylvesterloppet. Jag åkte till Kalmar med ett gott självförtroende med endast en tankte i huvudet, att vinna 5 km klassen. Jag visste att jag var i riktigt bra form med flera träningspass som jag varit mycket nöjd med. Dock har jag haft lite känningar i vänster skenben/fot under hösten/vintern, till och från. Dock har det blivit mycket bättre då jag köpt in nya skor och tränat upp musklerna runt knä/skenben/vader/fötter.

Under uppvärmningen till Sylvesterloppet så fick jag värsta smärtan i vänster skenben, det var knappt att jag kunde jogga. Jag blev orolig för om jag över huvudtaget skulle kunna starta. Men samtidigt skulle jag bli vansinnig om jag skulle skita i att springa och åka hem utan en tid.. Därför gjorde jag ett försök och startade. Segern hade jag nästan gett upp, men topp 3 tänkte jag iaf att jag kanske skulle kunna klara med mitt värkande ben. Första km går i bra fart, 3:04 för mig, då ligger jag ändå en bit efter 1:an Ken som säkert passerade första km på 2:56. Jag känner att det gör riktigt ont i benhinnan och förstår att jag kommer dra på mig en skada om jag fortsätter i detta tempot. Medvetet går jag ner i fart och springer km 2 till 4 på 3:22, 3:21 & 3:29, på fjärde km är det ganska mycket motvind. Även Ken släppte på farten efter toköppningen men har ändå sprungit snabbare än mig på de andra kilometrarna. Efter 3,5 km börjar han dock tappa fart, jag ser bakifrån att han är trött. Med en km kvar är jag inte så långt efter honom, smärtan i benet har dessutom försvunnit en hel del vilket gjorde att jag kunde ta upp kampen om segern.

Under sista km lägger jag in en tempoökning, nu är jag inte alls långt efter Ken. Jag vill dock inte springa om han för tidigt då det i värsta fall kan bli en långspurt (vilket inte skulle vara till någon fördel med tanke på mitt ben). Utan jag avvaktar och ligger i rygg på Ken för att vänta ut spurten. Ken ser riktigt sliten ut, med ca 150m kvar till mål håller vi på att springa fel då Ken tar in till höger där (där 10 km löparna varvar), funktionärerna ropar som tur e till fort, jag hinner precis vika av åt andra hållet (rakt fram som vi skulle springa). Ken tappar någon sekund men har ändå inget att svara upp med på upploppet. Så jag kan springa imål som segrare på tiden 16:29 (3:18/km) mot Kens 16:36, sista km gick på 3:11 för min del, trots de så tyckte jag inte det gick så värst fort.

Efter målgången kunde jag knappt gå, det värkte som fan i skenbenet. Men jag var extremt nöjd med segern och jag tyckte tiden blev helt okej med tankte på att jag bara kunde springa på 70-80%. När jag tänker tillbaka, hur formen var för exakt ett år sedan, då blir jag riktigt glad över vart min kapacitet är idag. Jag sprang nämligen inget mellan augusti 2012 till mars 2013 då jag inte hade någon motivation till löpningen. Istället tränade jag på gym och vägde 90+ med en uppskattad "löparform" på 24-25 min på 5 km. Jag hade alltså fått styrk av vilken svennebanan som helst om jag hade ställt upp i en tävling då. Dessutom sprang jag inget mellan november 2011 - mars 2012 (skadad i ryggen efter en bilolycka). Så från november 2011 - mars 2013 sprang jag i princip bara 4 månader, vilket så klart gjorde att jag tappade den formen jag hade 2011 (bl a.34:04 på 10 km och 4:10 på 1500m).

Men i mars 2013 började jag träna löpning lite lätt igen. Sen dess har jag verkligen fått tillbaka glädjen i löpningen och stegrat träningen allt eftersom. Så bra kontunitet som jag haft i år (2013) är väldigt länge sedan, från mars till dec har jag snittat 81km/vecka. Det har verkligen gjort skillnad och jag känner mig nu i mitt livs bästa form. Jag är helt säker på att jag kommer behålla glädjen och motivationen till löpningen under 2014. Jag tror och hoppas det kommer bli ett år där jag höjer mig många nivår och kapar mycket tid på mina personbästan. Mina stora mål med 2014 ligger på två distanser, det är 1500m och 5000m som jag vill springa riktigt bra på. På 1500m hoppas jag på sub 4:00 och 5000m på sub 15:00. Idag är det riktigt tuffa mål, men det är inte fören om ca 7-8 månader som jag hoppas att jag gjort dessa tider. Fram till dess ska massa träning genomföras. Jag ser verkligen fram emot löparåret 2014, jag önskar er alla lycka till ovasett vad ni har för mål!
2014-01-01 23:13.


Kommentarer till blogginlägget