Rickard Dahlgren

#56: 120%

Ibland spelar det ingen roll hur mycket jag tränar eller hur motiverad jag är - tröttheten kommer fram väldigt lätt. Vid gårdagens eftermiddags- och kvällspass kände jag mig inte helt motiverad och därmed allmänt trött. Detta tydde mest på att jag hade lagt mycket (hård) träning på en dag som jag egentligen hade velat undvika.

Förutom de passen där jag var omotiverad så fanns det pass som gjorde tvärtom för mig (Sh'bam, Badminton o Spinning). De gav mig lust och ork att fortsätta pressa mig. Det är jag glad över! Vid de andra passen, styrka och BodyCombat, fann jag ingen direkt motivation men fortsatte att mata så gott det gick. Här bör också förklaras hur känslan av trötthet uppkommer. Det finns aldrig skäl för mig att inte ta i. Jag varken vill eller kan gå på ett pass där jag ska ta så små rörelser som möjligt och inte anstränga mig överhuvudtaget. DÅ KAN JAG LIKA GÄRNA GÅ HEM! Jag matar alltid - oavsett pass - så gott det går, och lite mer :) Jag brukar säga att jag anstränger mig mellan 110-120% av min kapacitet. Det ska kännas efter ett pass - dock inte så att jag inte kan gå (det vore ändå en härlig känsla haha) - men så att jag blir nöjd över min prestation.

I går (tisdag) fanns inte de 120% där och jag önskade nästan att få komma hem och vila. Vilan är nog det som jag saknar mest och som jag måste bli bättre på!

Inför nästa vecka kommer jag dra ner på min stora träningsdos (ca 15-18 gruppass/vecka där 1 gruppass = 60 min) till ca 4-6 träningspass i veckan, exklusive min styrka. Förhoppningen blir att känna mig gladare, piggare och mer utvilad framöver. Känna att det finns en värld utanför träningen likaså.
2013-10-22 23:56.


Kommentarer till blogginlägget


Bra tänkt med vilan!
2013-10-23