Fredrik Öman

Sommaren 2013!

Stora målet med sommaren blir att i första hand lyckas förbättra mitt PB på milen som just nu ligger på 42.27. Under 40 min är kanske ett lite väl optimistiskt mål. Vore kul om jag skulle lyckas ta mig ner på 41. Har två lopp inplanerade som jag kommer tagga lkite extra inför och det är Midnattsloppet STHLM samt Umemilen.

Sommaren kommer innehålla mycket löpning och rullskidor. Minskar ner styrketräningen ju varmare det blir utomhus. Allt för att komma så förbered som mjöligt till vasaloppet 2014.

Min första halvmaran genomfördes den 4 maj i år och det blev en överaskning. Hade inga förväntningar alls på tider och var lite osäker formmässigt. Kom i mål på 1 h och 36 min, helt färdig såklart! Hoppas kunna springa någon fler halvmara under sommaren.


2013-05-23 15:27.


Kommentarer till blogginlägget


Klart du ska ha som mål under 40, det fixar du genom att öka steget lite grann bara ;)

Jag gissar att du kan få in runt en 4 pass under sommaren, sen vet jag ju inte hur du tränar idag, och du gör det förmodligen bättre än passen nedan, men chansar och försöker få ner något som liknar mitt 'schema' och hoppas det kan hjälpa.

Pass 1: Jogg 10 km

Pass 2: Intervall ala 1000m eller 500m där du trycker på utav bara helvete och vilar tills pulsen gått ner lite så kör du igen, öka, öka, öka... Ca: 6km eller mer.

Pass 3: Tröskelfart i 8 km, spring olika från vecka till vecka, tror jag man tjänar mycket på, alltså snabbt som fan 3-4 km så du får slita resten av km. En annan vecka kör du precis 4:00 tempo och försöker öka efter 5 km t.ex. Sen ska man ju alltid ha som regel att ge sig fan på att öka när KM-skyltarna börjar bli höga under tävlingar, säg 7-8 snåret, då är du nära mål och bara att lasta ur det sista.

Pass 4: Långpass, 15-20 km ,


Kan du springa mer så tar det nog inte lång tid för dig att komma under 40. Tror jag dååå.


2013-05-23



Tack för tipset! Jag tränar ganska varierande nu (löpning, spinning, rullskidor, simning) men ska försöka konvertera över mer till löpning under hög sommaren.

Har faktiskt haft ett liknande schema i tankarna = 1 långpass, 1 intervallpass, 1 fartlek + då annnan träningsform.

Är laddad och hoppas kunna nå drömgränsen 40 i framtiden.
2013-05-24