Marie-Louise Karlander

Mål och träningsplanering 2013

(Lite sen här, VL redan gjort.)
Mål: Att genomföra en Svensk (hel)Klassiker. Ett till två triathlonlopp, sprint eller olympisk. I dagsläget lutar det åt Jönköping Olympisk motion., skulle bara var kul att köra masterklass. Drömmer om mastersimning men än så länge är jag för långsam. Kommer att ställa upp i masterklass på Vansbrosimningen, svårt gissa tiden, när det är strömmande vatten. Tjejvansbro ska simma in ett prydligt pers från mitt lopp 2008.
Ett mål borde vara att få upp fart i samtliga discipliner. Det blir lite mycket distans när man tränar för klassiker. Mer intervaller av olika längd.

Halvägs klar med klassikern, LL och VL gjorda. har bara som mål att genomföra dem, men när jag väl är på önskar jag göra någorlunda tider. Är inte nöjd med VL. Spånar idag på ÖS eller om jag kan bli snabbare seeda upp mej. Drömmen vore Startled 6, svårt men inte helt orealistiskt.Träningen inför VL gick väldigt bra. Om man vill bli en snabbare skidåkare, tror jag på mer styrketräning under barmarkssäsongen, varför inte TRX. Självklart mkt mera fartpass, lära kroppen åka fort. Det handlar om mod och erfarenhet också. Nu vet jag att jag orkar. Skate lockar, men det finns inga "motions"lopp i skate.

Cykelträningen är igång. Siktar på att göra en tid under 11 timmar på VR. Många har SUB10 som mål men går jag in i depå kommer det bli över 10 timmar. Kommer anpassa mej till gruppen.

Simträningen har verkligen blivit lidande av skidträningen, men som tur var har stakåkningen varit guld värd för simningen. Har blivit starkare i överkropp.

Träningsplan
Mars April, fokus på Simning och cykel.
2-3 pass simning/vecka
4 pass cykel, (trainer och ett pass spinning)
Hoppas på barmark i påsk hos Julia i Motala. Premiär utomhus då.

Löpning Mars 2-3 pass, som brickpass till cykel och på AIK gy
Nyckelpasset AIK-gy ligger kvar under perioden.

Efter påsk brukar Broarna Runt serien börja på tisdagar, planen är att springa före gympan i april. I maj blir det som brickpass med cykel före broarna.

För att hinna med cykel och simning, måste jag lägga en del löppass och något cykel som morgonpass.

I maj- aug blir 2-3 av 4 cykelpass med klubben.
Löpningen tränas oftast morgon, mest för att det är tidssparande och bra för hundarna. Simning sker sommartid mest i sjön, måste mäta upp en 100m bana där med bojar. Kommer nog inte springa LL men vem vet, härligt gäng. Kraftjoggen, Kraftrampen blir det nog, Tjejmilen Skellefteå vilket jag hoppas blir mixat kunde vara kul.

Sept-Nov Barmarksträning, simning och styrka inför kommande skidsäsong. För mer skidåkning blir det.
2013-03-18 13:20.


Kommentarer till blogginlägget


WOW - du inspirerar! LYCKA till, jag "lånar" några ideer ok?

imorse körde jag 10*100m ,ed 5-10 sek vila emellan, nästa gång blir det 20*100 m med 10-15 sek vila emellan.

Du är Grym!

2013-03-18



"Tjejmilen Skellefteå". Du menar förhoppningsvis Lidingöloppet On Tour Skellefteå (http://www.lidingoloppet.se/sv/LLonTour/Orter/Skelleftea/). 8/6. Vi tar vid där det gamla Tjejloppet slutar, och Ja det är mixat :-). Blir tyvärr en krock i år med Krafttrampen MTB, men den är du väl inte inställd på va?
2013-03-18



Nä MTB får vänta, kan ju önska mej en födelsedagspresent i aug. Köpte MTB skor förra veckan, ( för spinningens skull). Har hört att Lidingö on Tour kommer till stan. 8 juni, hm hoppas jag inte är på studentexamen i Motala.

Tack vänner det är bara köra på, men man får inte glömma vila och periodisera träningen. Har varit otroligt fri från virusinfektioner. Det måste ändå tyda på att jag inte tränar över min förmåga.
2013-03-18



"periodisera" träningen ... hmm - vad menar du ? jag ställa dumma frågor :-)
2013-03-19



"ställer" dumma frågor ska det stå...
2013-03-19



Ingen fråga är för dum att ställas. Med periodisering menas att man planerar tränignen så att man t.ex inte kör två krävande pass efter varandra, t.ex två tuffa intervallpass, utan blandar upp träningen, varierar den. Distans, fart, styrka etc Man bör också planera träningen över längre cykler än en vecka t.ex period av grundträning med mer och tyngre träning, varvas med lättare veckor inför tävlingsperiod. Det är olika för olika idrotter. En simmare har kortare cykler, då tävlingar kommer tätare och mer regelbundet över året, medan en triathlet som har sin tävlingsperiod maj-sept, då ofta viloperiod i oktober. Oktober är annars för en simmare otroligt tävlingsintensiv. Förstår du? Man utvecklas bättre men det är också för att inte riskera överträning och utbrändhet.
2013-03-19



Ok tack Marie-Louise, jepp I get it. Tack!! ha en toppen vecka. ju man vill ju utvecklas.

2013-03-19