Ryan "Rykno" Provencher

Bike-Fit med Veloposition - 13/1 2013

Jag köpte min racer i okt 2011. 2012 var ett "kom igång" år för mig. Jag köpte ingenting till cykel, den hade redan två hjul och en sadel vad mer behöver man Smiley

Under sommar 2012 gjorde några justering på sadel höjden. Jag fick några tips om att cykla med mina knä närmare till mittlinje och kom ner med kroppen. Inte lätt att kom ner när magen stå i vägen. Men nu är jag 17kg lättare och har köpte tempo pinnar inför 2013 säsong. Helt plötslig var det inte bekvämt att sitta på min trainer för mer än 30min. Då fick jag tips om att göra en bike-fit istället för att gissa mig fram till vad som är fel.

Fredag kväll den 11 Jan gjorde Benny från Veloposition en föreläsning om vad är en Bike-fit. Det var kanske mycket information att ta i, men jag tror jag förstådd det mesta. På söndag var det min tur att ta hjälp från Benny.

Bike-fit började med några minuter på cykel så Benny kunde få i lite mat då jag var hans andra tid för dagen och vi började vid kl 12. När han hade sätt mig på cykel några minuter då var det dags för lite lite rörelseprov och mätning av ben, fötterna och flexibilitet. Jag kan notera att enl hans datorn kunde jag ser att jag snittade ca 31.8-32.2km/h med 200-220 watt utan mycket ansträngning. Något som jag visste innan då jag kom upp till den nivå på slutet av sommar.

Under 3 timmar jobbade vi på att hitta den bäste läget för mig på min Scott CR-1 med tempo pinnar.

Baserat på resultat från min kropp bli det två shims under kloster till högerfot och en shims till vänsterfot. Kloster flyttas långt fram på skorna. Jag kände direkt effekt av shims. Det bli något jämnare känsel.

När vi hade skorna rätt så var det dags att titta på sadeln. Under december köpte jag en Fast Forward sadel stolpe från LeWa och den var bara provmonterat. Jag hade bara 90min på trainer med den nya stolpe så jag vet inte vad jag tyckte själva, men jag trodde inte det skulle behöver flyttas mer en ett par mm. Vi höjda sadeln med 5cm åt gång. Det bli bättre och bättre från 5 till 10 till 15 men vid 20 var det lite tryck emellan benen som inte var bekvämt. Vi sänkte 2-3mm och det var bättre, men inte bra. Vi justerade sadel vinkel ett par gånger och när det kändes bra emellan benen kändes det som jag glidet av sadeln. Det blev upp mot 12 grader lutning, inte bra. Så vi testade en ny sadel. Det bli en ISM-sadel. Mer om det kan ni läser här: http://triathlon.runnersworld.se/artiklar/ny-typ-av-...
När vi hade den ny sadel på plats kunde vi rätta till vinkel en hel del och flyttade bak sadel till max. Hade jag behållet min gamla sadelstolpe hade den kanske var lite längre fram. Till slut bli det ca 18mm högre sadel än när vi började och 7.2 grader lutning.

Då var det dags att titta på styret. Benny monterade en justerbar styrstam och vi sänkte den en distans ring (ca 10mm) redan från första försök. vi flyttade ut styret till 100mm, ingen förbättring. Vi provade 110mm och då kändes lite bättre men ändå lite tryck på höger axel. vid 120mm kändes det mycket bättre, men då bli det lite tryck emellan benen igen. Vi sänkte styret en distans ring till och vinklade ner mina tempo pinnar bara lite grann och helt plötslig kändes allt så mycket bättre. Det var som pedaler bara flöt runt. När vi hade hittat denna position fick jag trampa i några minuter för att känner av det hela. Utan att anstränga mig mer än vad jag gjorde två plus timmar innan var jag upp på 36km i snitt och 275-300 watt. När jag pressade mig kunde jag lätt få upp farten till 44-45km i liggande position, något fart jag brukar bara fick när jag reste upp från sadeln eller cyklade nedför Smiley

Jag var mer än glad med min tid med Benny och längtar nu till torra väggar. Jag få åter kommer i april när jag är ute för att ger en riktig omdöme, men baserat på hur det kändes på trainer igår under själva bike-fit och hemma efter middag kan jag stark rekommendera Benny från Veloposition, http://www.veloposition.se.

Bilderna är av min cykel innan jag gjorde om den till en tempo ställning, innan bike-fit, efter bike-fit, vy bakifrån, vy av styret och jag kunde inte låta det bli och körde 60min samma kväll Smiley

2013-01-14 09:32.

Kommentarer till blogginlägget

Jaha, det är den CR1 man ska försöka haka på i sommar ;) Bra läsning !
2013-01-14

Härligt, vad roligt. här uppe finns det ingen som utför bike-fit.Till LeWa har jag varit, köpte min dotters Cervelo där, gissar att min nästa cykel kommer att köpas där också.
Det där med magen upplevde min man också, det går mycket bättre nu när han är lättare. I våras cyklade jag ifrån honom ganska lätt, det gör jag inte nu. De som vet säger att väldigt små justeringar på cykeln kan göra väldigt mycket. Jag ärvde min cykel av dottern då hon fick Cervelon och har inte ändrat sadelhöjd, vi är nog väldigt lika stora. Däremot ska jag byta styrstam, upptäckte det då jag satt på trainern. Märkligt att man upplever sådant olika om man sitter på trainer eller cyklar ute. Bålmusker är superviktigt på cykel, för nacke och rygg, fast jag betvivlar att du är särskilt svag i bålen. Är man svag i bålen hänger man på armarna, inte bra för bröstryggen. bålträningen är den bästa investeringen jag gjort för cykel (och löpning/skidåkning)

Du, nu kom jag på något, skriver det i min blogg så mina andra funbeatvänner kan läsa det.

Lycka till med cykel.
2013-01-14

Kul att läsa om din bikefit! Jag ska själv träffa Benny i februari för en bikefit och mina förutsättningar liknar dina; jag har en landsvägscykel med tempopinnar som jag vill få ordning på.

Marie-Louise: Killen som gjorde vår bike-fit (6st över två dagar) reste till oss. Så om ni är flera som vill göra det ni kan säkert övertala honom att resa till er. Min klubb har redan en ny bokning om 4 veckor då han ska göra 6st till. och jag ser på facebook att han ska till Söderköping två gånger inom kort.

Per: Jag har nu två styrstam och två sadeln på olika stolpe. När jag ska ut med en grupp kan jag gå tillbaka till racer mode och sedan när det är solo cykling som gäller byte tillbaka till den ny ställning. med lite tejp på stolpe och styret bli det lätt att bara byta både på 10min utan att behöver mätta varje gång. De kommande 10 veckor bli mycket tid på trainer. Jag vill inte vara den svagaste länk i min sub 10 Vätterngrupp samt jag vill inte vara siste man ut på cykel i Vansbro ;)