Annica Johansson

Pannkaka och snabbhet

Aningen sen lunch, buffé dessutom. Vad hade de där: jo pannkakor!!!

Vaniljpannkakor med grädde och sylt!

Jag är glad i pannkakor. Så när jag väl skulle ge mig ut och springa var jag inte bara mätt. Jag var pannkaksmätt. Det är en alldeles speciell mättnad som är svår att förklara.

Jag joggade hemåt i lugn fart, 7:10min/km ungefär, och så fort jag försökte öka blev jag lätt illamående. Så det fick bli ungefär 7:10-tempo hem, kroppen accepterade inget annat.

Vid 8km ungefär virrade jag in mig i ett byggarbetsområde, det hade hunnit mörkna och jag såg mycket lite av världen. Pannlampan är mer en livförsäkring än upplysning, den är mer avsedd att tala om för andra att jag är där än visa mig vart jag är.

En vänlig byggarbetare pekade ut rätt riktning åt mig - jag befann mig vid det här laget bara 1,5km från hemmet så det kändes lagom pinsamt att inte hitta hem - och sen hade jag tappat rytmen. Det kändes som att magen guppade i otakt med resten av kroppen, pannkakorna bara gungade Smiley

Det var ren självbevarelsedrift att jag stängt av zombie chases idag, jag bara lyssnade på storyn och förskönk i det de berättade. Det var väldigt stämningsfullt att springa i mörkret till avsnitt 9 "A voice in the dark" eftersom Runner 5 faktiskt i just det avsnittet befinner sig utanför stan mitt i natten.

Medan jag sprang funderade jag på det där med att bli snabbare. Jag vet precis varför jag fortfarande nöter på i ungefär samma farter, bara längre och längre. Jag är lite lat.

Att bli snabb kräver att man ids pressa sig själv bortom mysjoggen. Det gör ont.

Det gör inte mindre ont att springa långt, men det kommer smygande på ett annat sätt. Det är en annan smärta.

Jag vet vad jag borde göra för att bli snabbare, frågan är bara om jag vill bli snabbare tillräckligt mycket? Brinner jag så mycket för fart att jag är beredd att ta smärtan? Eller är jag nöjd med mysjogg?

De frågorna kan bara jag besvara. Ingen annan.

För jag kan garantera: Hade det funnits ett sätt att mysjogga sig snabb på kort tid hade jag hittat det vid det här laget. Smiley
2012-11-22 17:40.


Kommentarer till blogginlägget


Vaniljpannkakor? Men berätta mer! :-)

Ja, jag önskar väl också att man kunde mysjogga sig snabbare, men det funkar nog inte så bra. Fast det sägs ju att man kan bli snabbare bara av ökad lugn mängdträning också. Eller är det ungefär som att tro på tomten?

Fast ärligt talat är det rätt kul att plåga sig lite också. I alla fall efteråt när man ser resultat.
2012-11-22



Tja, jag tror det var vanliga pannkakor i grunden men med vanilj i smeten också, så mycket så de doftade t om. Underbart goda, mycket godare än vanliga faktiskt (säger jag somär förtjust i vanilj) :-)

Ska man mysjogga sig snabb tar det eoner av tid. Vill man bli snabb någorlunda fort måste man ta i. Det är nog egentligen inte svårare än så, men det är svårt nog :-)

Känslan att sjunka ner i badet efter ett tufft pass är ju svårslagen helt klart :-)
Det är bara ganska svårt att pressa sig själv hårt nog om man springer solo mycket. Jag är lite för bekväm, lite för odisciplinerad helt enkelt. När jag sprang med Rundaytjejerna tog jag i mer än jag gör solokvist, så jag vet ungefär hur det ska kännas när jag tar i på riktigt. (det är JOBBIGT!!!!) :-)

I slutänden är jag nog lite lat helt enkelt :-)
2012-11-22



Klart du vill bli snabbare :-) Tänk så mycket längre du kommer komma på tidsloppen sen ;)
2012-11-22



Mjo, det var ju ett bra argument faktiskt. För visst borde väl "komfortfarten" öka om "toppfarten" ökar, eller tänker jag bakvänt nu?
2012-11-22



Du tänker helt rätt! Och det borde vara en fin morot..
2012-11-22



Ja, det var det ju, det har du ju helt rätt i :-)

Vilken tur att jag har både dygnet-runt öppet gym (så att inte väder och vind kan hindra mig) och en idrottsplats precis i närheten. Jag kan inte skylla på brist på resurser i alla fall :-)
2012-11-22



Eller hur! Kanske måste du sätta upp något konkret mål inför nästa år som gör att du måste bli lite snabbare?
2012-11-22



Jag saknar ju inte lopp direkt, jag är anmäld till alla möjliga lopp (allt från Vårruset till Stockholm Marathon, Stockholm Ultramarathon 100km och Lidingö Ultra) så _egentligen_ borde jag nog vara supertaggad att bli snabbare och springa fort, men allt jag kan tänka på är distans och springa långt.
2012-11-22



Haha Loppoman! Inte Skövde?
2012-11-22



Jo, jag funderar på det :-)
Om jag får som jag vill introducerar jag äldsta dottern till ultra dessutom, men först måste jag garantera att jag har råd med en långweekend med resa m.m. - när det är klart är jag absolut där! :-)

2012-11-22



Då har du genast en anledning att bli snabbare :P
2012-11-22



Du är klok och förstår vad det handlar om. :-)

Att bli bra på att springa fort genom att mysjogga fram är nog ungefär lika lätt som att bli bra på att springa långt med hjälp av tvåhundringar.... :-) Det är ju som att blanda äpplen och päron att jämföra det, två vitt skilda sporter nästan. :-)

Kom igen nu, anmäl dig till ett kort lopp längre fram nästa år, sätt en önskad måltid och kör!

Och en sak till bara: När man tränar fart tror jag man måste jobba bort oron för att springa så fort att man tvingas stanna. Jag ägnar mig med jämna mellanrum åt det på träning, därför vet jag precis hur det känns när väggen närmar sig och det är inget som oroar mig. Inte heller något jag ser som ett nederlag, att jag måste stanna till eller dra ner kraftigt tyder bara på att jag tränat min snabbspringning duktigt. :-)

My 2 cents
2012-11-22



Amen.
2012-11-22



Kan känna latmasken vrida på sig av obehag redan och det var ju faktiskt ett tag sen jag besökte min backe :-)

Fast först vill jag fixa ett skapligt långpass, det hade jag tänkt göra i helgen. Men om jag har bara lite tur med vädret i början av veckan så blir det nog banne mig ett besök i backen ändå. Om inte annat för att se att den är kvar ;-)
2012-11-22



Kristina, jag är helt med på vad du menar fast vad menar du med kort? Jag tycker halvmaran är rätt kort men det har jag förstått är en skev uppfattning så det är lika bra att fråga först :-)

Kanske skulle återuppta Runday-löpningarna, men det stod något om säsongsavslut så jag kanske måste vänta till januari eller när de nu kommer igång.

2012-11-22



En distans där du kan trycka på från start utan att behöva hushålla med krafterna så förtvivlat. Det hänger väl mer på var du är med din snabblöpning när det blir dags. Hur långa distanser du orkar trycka på i. Så tänker jag. Halvmaran om du är snabbtränad nog för det. Annars milen eller halvmilen om du inte kan bränna på tycker jag. :-) Så tänker jag.
2012-11-22



Jag skulle verkligen vilja testat någon halvmil nästa år. Bara klämma på och slita :-)
2012-11-22



Nu kom jag på nåt mer: Lägg gärna in fartträningen som "lek" i dina distanspass. Det behövs ingen ip eller bestämd backe för att träna fart. Om du kör fartökningar på dina distanspass blir det inte så dramatiskt. Börja spring lugnt och öka sakta,sakta farten. Känn hur det käns, ta till dig känslan och öka lite till. Håll på så tills du inte orkar mer, då vilar du innan du kör igen. Du lär känna din kropps signaler och blir kompis med känslan av total utmattning. :-) När du lärt dig hur "sista varningen innan failure" känns kan du ligga där och nöta bitar med fartsänkningar med ojämna mellanrum och plupp vet du hur fort du faktiskt KAN springa utan att krokna och du är vän med känslan. Nästan.... ;-)
2012-11-22



Gört Linda, du är ju snabb som blixten! :-)
2012-11-22



Det låter som det där jag råkade ut för när jag "sprang med zombierna", när jag bokstavligen sprang för livet och hela tiden letade efter den absolut högsta fart jag kunde hålla åtminstone ett tag till. Hade du frågat innan hade jag inte gissat att jag kunde bränna iväg en kilometer på 5:38 faktiskt. Jag vet att jag reder ut den farten 400m, det har jag gjort på IP. Men från IP till en grusväg mitt ute i ingenstans är stor skillnad.

Fast då hade jag en hysterisk radio-operatör i örat som skrek "You have to run! They're right behind you!" så då var det kanske inte så konstigt att det gick fort ;)

Fast jag skulle ju kunna göra det med flit också, och lite oftare och mer regelbundet :-)

Och jag vet faktiskt inte om det var toppfarten heller, eller om jag saktade farten bara för att de sköt zombien bakom mig. Eller hade jag ökat farten, om de hade hojtat en gång till? Hade jag kunnat?

Sånt tål att tas reda på, fartlek låter som nästa grej faktiskt. Lagom att kombinera med de vanliga passen också, de där ~9km-rundorna t ex. Det behöver ju som du skriver inte vara så hysteriskt komplicerat, så himla strukturerat. Bara jag slutar springa i ~7 min/km hela tiden :-)

2012-11-22



Det är också väldigt, väldigt roligt att överskrida sina gränser. :-)

Och det är min fasta övertygelse att man passerar ganska många mentala gränser innan men verkligen börjar överskrida de rent fysiska.

Eller annorlunda uttryckt: Mycket sitter i huvudet. Och man orkar mycket mer än man tror.

Jag tror att du hade kunnat öka farten om de inte hade skjutit zombien. *lägger nu klärvoajans till mina övriga egenskaper*

Lycka till!
2012-11-22



Amen på Ingmari också. :-) Jag fick en sådan otrolig ahaupplevelse på ett 5k lopp i somras. Vid ca 3,5k var jag totalt slut (trodde jag) och sänkte farten lite. Då hörde jag en tjej som skrek från vänster. Nej fan, du får inte sänka farten nu, kom igen. Tror hon legat i mina hasor länge utan jag märkt det. Bara att bita ihop och öka igen och hon och jag växeldrog i full fart resterande 1,5k. Och jag dog inte. :-) Där man tror gränsen är är det ofta mycket mer att hämta. :-)
2012-11-22



Tack!

Jo, det mentala är ju ett spöke. När radiooperatören ylade i öronen på mig hade jag inte tid att bekymra mig för petitesser. Det fanns bara en sak i huvudet: spring så fort du kan, om du håller riktigt hög fart i minst en minut kan du tappa bort zombierna!

Fast jag har ju ingen tidsuppfattning och ingen känsla för fart, så jag hade ju noll koll på att jag höll det jag tänkt på som 400m-fart i en kilometer!

Hade jag vetat det hade jag definitivt kroknat efter 400meter. Men nu visste jag ingenting (utom att jag måste springa!!!) så då rännde jag iväg en hel kilometer istället! Så en sak gör jag rätt i alla fall - jag har klockan så att jag inte kan se något viktigt! :-)

Jag kanske inte behöver brassa på hela kilometrar åt gången, jag kan ju göra samma sak fast lite kortare eller upp för en backe (jag har några jag "avskyr att älska"). Bara för att bryta tempot, för tittar jag de senaste veckorna ligger jag som limmad run 7 min/km och det vore ju kul med lite variation :-)

Tack snälla ni för en massa härliga idéer, nu har ni fått min hjärna att bubbla av löplust igen :-)
2012-11-22



Du behöver inte bestämma någon sträcka alls egentligen. Öka så länge du orkar för dagen (och lite till :-)) Ibland blir det längre sträckor, ibland kortare. Så länge du blir trött är det fartträning de luxe. Slit intempo, klocka, puls etc etc och lyssna bara på din kropp. Då lär du känna signalerna som jag skrev tidigare. Det tycker jag är bäst, att köra på känsla. Sedan kan du, som ju gillar statistik, kolla när du kommer hem hur det blev. :-)
2012-11-22



Statistikern i mig älskar att rota i passet efteråt, men medan jag springer vill jag inget veta :-)

Det är en sak att veta vad man ska göra, en helt annan sak att vara sugen på att göra det. Men jag tror baske mig att det rycker i snabbdistansnerven lite, trots löpning två dagar i rad :-)

Vore det korkat att ta en kort, max 6km med lite korta fartökningar imorgon? Jag sprang 9 igår och 9 idag, men inte så fort, en kortis kan väl inte skada så vilar jag lördag och tuffar långpass på söndag istället för på lördag? Jag är inte öm nånstans, bara lite lätt träningsvärk i ändan fortfarande :-)
2012-11-22



Låter som en ypperlig plan. :-) Jag ska också springa imorgon, en kortis. Det ska bli sol imorgon. :-) På lördag ska jag på tre timmar yoga för löpare, det ska bli spännande.
2012-11-22



Oh, yoga för löpare? Det låter spännande, låter som Runday? :-)

Sol imorgon blir perfekt, jag springer!
2012-11-22



Sådär, då vart man medlem i Runday 2013.

Så nu har jag inga fler ursäkter.

* Medlemskap i löparklubb
* Tillgång till gym med 24/7-öppet
* Löpband hemma
* Idrottsplats 1500m bort

Nu var det då fanicken om jag inte både ska nå mina mål och slå dem!
2012-11-22



Nej det är faktiskt inte Runday den här gången. :-)

Härligt, jag ska masa mig iväg till träningarna ibland så då får vi hojta fram varandra. :-)
2012-11-22



Tillägg:
* Medlem på funbeat.

Klart du kommer att nå och slå dina mål. :-)
2012-11-22



hahaha jag hade kunnat sätta pengar på att det var något Rundaytjejerna hittat på, de brukar skriva på bloggen om spännande saker de hittar på (så tanken att gå med har ju funnits ett tag) :-)

Ja, det är kanonkul faktiskt! Särskilt som alla är med på sina egna villkor :-)
2012-11-22



Ingmari, inte att förglömma Funbeat! Helt rätt!
2012-11-22



Ja du har ju hur förspänt som helst Annica. Gym på korsen och tvärsen, löparklubbar, gemensamma träningspass så du det skulle vara omöjligt att hänga på ens hälften om du ville. Privata träningskompisar och sparringpartners nästgårds etc etc. Stockholm i mitt hjärta..... :-)
2012-11-22



Visst har vi det bra egentligen :-)

Jag fick en idé som vore kul, apropå Stockholm i mitt hjärta: Leka buss på backen på Västerbron på något sätt! Jag vet inte hur det skulle gå till, men visst vore det väl suverän träning?

Har för mig att jag läste i Lindas (rätta mig om jag har fel!) blogg om något pass hon körde på Västerbron, upp och ner på något sätt. Det lät lite lagom så där... som något man inte vill göra solokvist :-)
2012-11-22



Buss på Västerbron? Huuu, det låter jobbigt, kräkvarningsmässigt, utmanande.... ..... och alldeles, alldeles underbart. :-)
2012-11-22



Visst gör det? Det låter som att man skulle kunna skaffa sig trötta ben och hög puls där :-)

Kanske springa från brofäste till brofäste eller nått, jag vet inte riktigt hur långt det skulle bli? Full rulle till toppen, lufsa ner på andra sidan? Tror det var något i den stilen jag läste de gjorde :-)
2012-11-22



Intressant .. det där med latmasken är synnerligen viktigt. Jag kan GRUVA mig inför intervallpass (och backpass) liksom rejäla långpass, det är JOBBIGT att töja enveloppen ... du kommer få ett lysande 2013 nu!
2012-11-23



Tack Ling jag hoppas det! Jag har bestämt mig för att återuppta springandet med Runday, så får vi se vad det leder till :-)
Det är helt enkelt lättare att öka farten utanför komfortzonen om man är jagad eller jagar lite :-)
2012-11-23



Komforttempot ökar när man blir snabbare, ja - och plötsligt springer man snabbare även på längre distanser. Jag joggar helt komfortabelt i 5.30-tempo numera, definitivt jämförbart med ansträngningsnivån när jag höll kanske 6:00-tempo tidigare. Långlopp i all ära, men visst är det skönt att komma i mål? ;) Då kan det ju vara fint att kapa nån timme på sluttiden (för ja, det handlar fortfarande om såna tidsvinster). Jag kan intyga att ansträngningen per minut vanligtvis är densamma oavsett om tid mellan start och mål är 4 eller 5 timmar på en mara, men i det senare fallet måste man anstränga sig lika mycket i en hel timme till - 25 % längre tid! Återhämtningen efter min 3.50-mara var betydligt kortare än den har varit efter någon mara som tagit över 4.30. Inte alls speciellt konstigt egentligen. Så ja, det finns vinster med att bli snabbare, tycker jag.
2012-11-23


Arkiv

 2019
 februari (1)
Ingen dramatik här
 januari (2)
 2018
 december (6)
 november (8)
 oktober (5)
 september (3)
 augusti (2)
 juli (5)
 juni (5)
 maj (6)
 april (5)
 mars (7)
 februari (10)
 januari (3)
 2017
 december (6)
 november (1)
 september (4)
 augusti (3)
 juli (2)
 juni (1)
 maj (3)
 mars (2)
 februari (1)
 januari (5)
 2016
 december (5)
 november (3)
 oktober (6)
 september (3)
 augusti (12)
 juli (2)
 juni (7)
 maj (6)
 april (2)
 mars (2)
 februari (3)
 januari (6)
 2015
 december (1)
 november (5)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (6)
 juli (4)
 juni (5)
 maj (3)
 april (13)
 mars (11)
 februari (8)
 januari (7)
 2014
 december (13)
 november (12)
 oktober (4)
 september (7)
 augusti (11)
 juli (8)
 juni (8)
 maj (10)
 april (11)
 mars (13)
 februari (14)
 januari (18)
 2013
 december (11)
 november (14)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (9)
 juli (7)
 juni (9)
 maj (12)
 april (10)
 mars (17)
 februari (16)
 januari (15)
 2012
 december (11)
 november (11)
 oktober (2)
 september (10)
 augusti (8)
 juli (13)
 juni (9)
 maj (9)
 april (11)
 mars (15)
 februari (19)
 januari (12)
 2011
 december (16)
 november (17)
 oktober (18)
 september (14)
 augusti (9)
 juli (14)
 juni (19)
 maj (16)
 april (19)
 mars (24)
 februari (17)
 januari (27)
 2010
 december (22)
 november (20)
 oktober (24)
 september (19)
 augusti (13)
 juli (27)
 juni (11)
 maj (21)
 april (22)
 mars (15)
 februari (15)
 januari (21)
 2009
 december (22)
 november (25)
 oktober (26)
 september (11)
 augusti (27)
 juli (17)
 juni (15)
 maj (21)
 april (18)
 mars (25)
 februari (18)
 januari (23)
 2008
 december (22)
 november (21)
 oktober (21)
 september (24)
 augusti (19)
 juli (12)
 juni (16)
 maj (13)
 april (20)
 mars (14)
 februari (17)
 januari (16)
 2007
 december (21)
 november (15)
 oktober (10)
 september (14)
 augusti (22)
 juli (13)
 juni (18)
 maj (21)
 april (17)
 mars (21)
 februari (10)
 januari (9)
 2006
 december (3)