G-man Edenro

Balansen Goran. Balansen

Hej alla som fortfarande läser denna sida. Tänkte jag skulle ta mig lite tid och plita ner några rader om varför jag inte tränat så mycket sedan i somras. Ibland skiter det sig kan man säga. Ibland får man sota för att man ignorerar varningssignaler och bara kör på i ännu furiösare tempo än tidigare. Precis detta hände mig.

Överträning.

I vintras ökade jag min mängd ganska drastiskt under lång tid. Det var helt okey eftersom jag endast sprang långsam löpning för att lägga grund. Men sedan, när jag började lägga in fartträning på vårkanten och ändå höll kvar vid den höga mängden, då orkade kroppen inte. Tränade ännu hårdare och droppen som fick bägaren att rinna över kom när jag i våras gick från 8h altanbyggande till 4x5k i marafart, flera dagar efter varandra. Naturligtvis orkade jag inte hålla farten och pressade mig ännu hårdare. För det är något jag faktiskt är bra på (om det nu är bra), att fortsätta pressa mig, aldrig ge upp. Aldrig.

Det var då det började komma smygande. Kände motvillighet att ge mig ut på alla löppass, även jogg. Det struntade jag såklart i och fortsatte löpa ändå. Känslan av likgiltighet växte. Framförallt kommer jag ihåg hur jag tänkte i somras. Körde 4x6k/1k i 4-fart och totalt 32km i 4’20-fart inför kustmaran. Har starkt minne hur jag efteråt tänkte ”jaha. Nu var det gjort” Försökte peppa mig om att det var ju rätt bra, det snyter man inte ur näsan bara sådär. Men jag kunde inte förmå mig att tycka något. Total likgiltighet.

Borde förstått och gjort något redan där, i våras. Nu skall ni veta att motivationsproblem inte hör till min vardag. Jag har aldrig motivationsproblem inför löpning. Att springa är en naturlig del av livet för mig. Utan löpning är jag en halv människa. Nu stod jag där och hade problem med att ens ta på mig löparskorna. Kroppen skrek att den inte ville. Men jag fortsatte.

Sen kom sommaren. Nu svarade kroppen med att bli förkyld och bihåleinflammationen inföll. Sedan följde 10v av kronisk förkylning/bihåleinflammation. Det var kroppens svar. Den sade ifrån helt enkelt. Flera gånger har jag trott mig själv vara frisk och testat att jogga. Kroppen har reagerat direkt med att säga ifrån. Det är inte normalt att gå från 8km jogg i 5’20-fart till att direkt behöva gå hem och sova 2h efteråt för att sedan vakna med bultande panna igen.

Nu har jag äntligen börjat bli frisk igen. Har joggat en vecka och kroppen är med på noterna. Det känns helt fantastiskt bra att röra på sig igen. Framtiden då? Jag har tänkt en hel del på hur jag skall göra för att bli snabbare samt att undvika att hamna i denna situation igen. Lösningen innefattar att backa ett par mil på veckomängden och lägga in styrketräning, backträning och löpskolning. Skall testa en vinter och jäklar om jag inte kommer flyga fram i vår igen. Känner bara pepp och glädje för löpningen igen. Nu kör vi!
2012-10-26 09:05.


Kommentarer till blogginlägget


Tell me about it. Nästa år, då jävlar!!! Då kör vi och peppar varandra till stordåd!
2012-10-26



Tänkte på dig när jag skrev. Misstänkte att du skulle förstå :/ Ja, vi kör mot nästa år! Tajma in lite tävlingar så vi kan hänga lite oxå. Kom ner till varvet? StM? ja, och tysk höstmara då :)
2012-10-26



YES! Troligtvis inte StM eller Varvet dock..
2012-10-26



Å-stadloppet Örebro kan vara nåt? Våran stuga ligger i Askersund. Vi har massa plats ni kan bo. Grymma löpvägar oxå :)
2012-10-26



Lycka till Goran! Hoppas du är på g igen!
2012-10-26



Jodå känner så väl igen mig i din berättelse. Lärde mig av det att mängden inte är det viktigaste.
Tack för att du delar med dig!
2012-10-26



Lycka till med nystarten och framforallt hoppas att lopgladjen kommer tillbaka. Halsningar Ulf
2012-10-26



Gött att du är på rätt spår igen.
Och snart blir det en vecka med energipåfyllning i the big apple.Mara, öl, sightseeing, shopping och livsnjuterier. Grym start på vintersäsongen det
2012-10-26



Jag har ju också varit med om liknade upplevelse, Goran. Skönt att du är tillbaka. Mängd är en framgångsfaktor men det finns flera, du har din mängd, du kommer nog tillbaks rätt snart vad gäller farten och din plan låter sund. Lycka till!
2012-10-26



Vet du, Goran, jag tror att du gräver samma grop ännu en gång. Jag tror att resultaten på individuella träningspassen är för viktiga för dig. Du värderar dem för högt, samt tänker på och pratar om dem för mycket -- på bekostnad av slutresultatet. Även om du kan acceptera en dålig träningsdag, reagerar du för sent på en serie sådana. Som du skriver -- "aldrig ge upp". Ännu en alltför detaljerad plan gjord på förhand kommer inte att lösa detta.

Jag skulle vilja se dig distansiera dig från hur passen går, att bli lite mer objektiv kring dem. Kanske bara sätta ett +1 / 0 / -1 på dem för att avgöra huruvida de gick bättre, likadant eller sämre än väntat och sedan summera en gång i veckan eller så. Justera sedan kommande periods träning *utan att värdera*. Om du vill dela med dig av det, håll dig så objektiv som möjligt utan att varken skruva upp framgångar eller skriva ner motgångar.

Det blir lite för mycket att skriva om här, och jag tror att mina funderingar gör sig bäst med bollande istället för monolog. Vi springer en sväng efter NYC och pratar igenom det istället?
2012-10-26



Vi lever, snubblar och i bästa fall tar vi oss tid att reflektera och lär oss något.

Tack för att du delade med dig!
2012-10-26



Tack alla! Kände att jag var tvungen att skriva lite. Folk undrade säkert varför fan jag tränade så lite :)

Tack för input. Och Henrik, jag har tänkt på det en hel del. En av nycklarna kan vara att springa pulsbaserat. I designerade pulszoner för att se till att man inte tränar för hårt. Aja. Vi tar ett pass efter NY.
2012-10-26



Skönt att höra att G är på G igen. Hoppas du kan hitta den perfekta balansen nu.
2012-10-26



Kul att du är på gång igen! Du är saknad här.
2012-10-26



Trist läsning det här... Jag hoppas att du snart är tillbaka!
2012-10-26



Mm. Nog undrade åtminstone jag lite. Fast jag trodde det var allergin och bihålorna som spökade. Lugn och fin och hitta glädjen nu. Kravlösa lerhopparpass i skogen kanske är bra också?
2012-10-26



Jag har trott att det "bara" varit bihålor och snor spökat, har liksom inte tänkt längre.. Skönt att ha dig på banan igen och såklart vettigt att ta sig en funderare så man kommer klokare ur det hela. Ha det nu grymt kul i NY!
2012-10-26



Passa på att springa 6-timmars i Borås i november nu när du ändå är trött på att springa på allvar.
2012-10-26



Ja pulsbaserat är en bra ide. Maraansträngning under uppbyggnadsfasen är ju inte = din tävlingsfart när det väl gäller.

Jag har också haft ett pissår av helt andra orsaker, men nu säger jag som du..Nästa år då jä....r Lycka till o sköt om dig..
2012-10-29