Annica Johansson

Rätt fråga...

Det är ganska många som orutinerat undrar vad man gör för tid på maran (eller vilket lopp det nu rör sig om) utan att ha den blekaste om huruvida tiden är bra eller ej. Om man inte är ganska väl bekant med löparen i fråga är "vilken tid gjorde du?" en helt meningslös fråga.

En mycket bättre fråga hade varit "Är du nöjd med ditt lopp?" eller "Hade du roligt på loppet?".

Men det subjektiva tyckandet är inte lika mätbart och jämförbart som en tid. Att jag med mina 5 timmar kanske hade mycket roligare än löparen Xsson som plågade sig fram på 4 timmar och bestämde sig för att aldrig mer springa maraton är inte möjligt att katalogisera, tabellföra eller etikettera och folk älskar att försöka sätta etiketter på allt, även det de inte förstår.

Så jag antar att man får stå ut med fel frågor även i fortsättningen, eftersom det inte är sannolikt att mänskligheten ändrar sig i första taget.
2012-07-15 18:20.


Kommentarer till blogginlägget


håller med dig helt det är hur man mår efter loppen som gäller
2012-07-15



Hur fort man springer är det som gäller hos de flesta. Antar också att det är för att det är mätbart. Och visst på alla lopp utom tidstävlingar är ju tävlingsmomentet vem som kommer först. Säger man att man hade roligt talar man för döva öron. Tyvärr... :-(
2012-07-15



Huvudsaken är väl att man blir nöjd själv, och förhoppningsvis har kul på vägen dit....
2012-07-15



Jag skrävlar gärna vitt och brett för dem jag känner och som förstår vilka bragder jag åstadkommit med mina mått mätt. :-)

Det som saknas i de flesta fall är anknytningen. Folk frågare efter siffror de inte förstår eller kan sätta i ett sammanhang. Allra mest kufiskt är det när totala icke-löpare som knappt vet hur lång en mara är undrar vad man gör för tid på maran och därefter följer upp med frågan "är det bra?". Ridå.


2012-07-15



Vanligaste frågan tycker jag är "Vad gör du på milen?"
2012-07-15



Men en mil vet de flesta hur lång den är, det kan de relatera till lite granna iaf. Det är mindre besynnerligt än att fråga om resultatet på en tävling de inte vet hur lång den är - den frågan har jag fått den med, diskussionen lät ungefär:
"Jaha, hur långt är det då?"
"42 km"
"Men det blir ju över fyra mil?"
"Ja...?"
Vederbörande stod tyst en stund och såg skeptisk ut medan jag undrade om det fanns en följdfråga där nånstans.

Fast nu för tiden är det lite mer accepterat, nu när alla ska jogga. Det är fler som vet vad en mara är och hur lång den är nu tror jag. Det var ett tag sen jag fick frågan i alla fall :-)
2012-07-15



Många (alla?) icke-löpare har nog som du säger väldigt svårt att relatera till maran och kommer nog helt enkelt inte på vad de ska fråga?
2012-07-16



Men då vore väl en halvt odefinierad fråga om "var det kul" (inte säkert ju) eller "hur gick det" (subjektuvt så det förslår) bättre, då skulle de få svar de förstår och kan relatera till även om distansen verkar sinnessjuk :-)
2012-07-16



Jag tycker det känns som om många tycker att man springer långsamt när man säger hur långt och tiden. Dom som inte springer längre distanser själv alltså och som därmed inte förstår. Att man kan tycka det går bra utan att det går fort förstår dom inte. Det där med njutningslöpning är för den oinvigde en gåta. :-)
2012-07-16



viktigast man njuter själv :)
2012-07-16



Precis! Av den anledningen ventilerar jag icke min löpning med kleti och pleti.... :-)
2012-07-16



Ja, det kanske är så man ska gåra. Helt enkelt inte tala om för icke-löpare att man sprniger, så slipper man hela frågan och slipper försöka komma på ett (för icke-löpare) begripligt svar :-)

För det verkar som att det där med att njuta, springa och ha roligt alltås, är lite tabu och inte bara bland icke-löpare heller för den delen. Det finns faktiskt löpare som ställer sig frågande inför att springa under sin maximala kapacitet på tävling, som inte ser vitsen att ställa upp i eller fullfölja en tävling om de inte kan persa.

2012-07-16



Gåra, göra - nästan samma sak :-)
2012-07-16



För min del räcker det med att yra om min njutningslöpning här bland er mina invigda vänner. :-)
2012-07-16



Ja, då är det en helt annan sak. Tänk att jag aldrig lär mig? Jag har gått igenom det här flera gånger nu, att jag springer ett lopp och blir lyrisk över hur roligt jag hade och så dyker det upp nån som inte begriper att vitsen med loppet var att ha roligt och irriterar mig med näbbiga frågor om fart och personbästa.

Som om de missunnar andra att ha roligt nästan.

Jag borde veta bättre än att ventilera min glädje inför sådana personer.
2012-07-16



STruntar i andra - behåll den njutningskänsla som du hade. Jag gör det - skitkul & roligt var det i lördags!
2012-07-16



Ja, de begriper inte vad de missat med den attityden :-)


2012-07-16



jepp.... vi som ger vårt bästa & njuter.... :-)
2012-07-16



Amen!!!!
Fel attityd hos en del ger taskiga vibbar. Bör undvikas.
2012-07-16



vi vill inte ha taskiga vibbar bara positiva vibbar oavsett om man springer in på 3 tim eller 5 timmar...eller 6 timmar! :-)
2012-07-16



Ja, det är samma individer som kan ta ner en efter ett lyckat pass bara genom att strunta i att man säger att det kändes kanon och pekar på att "jamen du har ju sprungit fortare förr (läs: vad sakta du sprang)" eller något i den stilen.

Nåja, det är ingen idé att försöka ändra på dem, det går inte, så då får jag väl ignorera dem istället. Ska se om jag kan lära mig strunta i dem den här gången :-)
2012-07-16



folk är avis! glöm det bara .... så what, så länge du hade kul & njöt, varje lopp kan ha olika syfte/ mål.
Så funkar jag i alla fall.... :;-) keeps me happy!
2012-07-16



Det där måste jag också lära mig tror jag, annars kommer folk ta sig in under huden ideligen, som skabb, och då är jag inte glad.

Jag tycker om att vara glad :-)
2012-07-16



jepp glad ska mna var a- har lärt mig under åresna lopp - negativa kommentar mm... skit i de! tom nu till jubileums mara hade en vän sagt - bra - du kan spring till sollentuna sen kan du kliva av och gå hem ( jag bor ju i sollentuna)!

Man anmäla sig inte till ett maralopp för att springa halva tänkte jag.. ugh... i "papperskorg" för kommentarer :-) samma perosn sa - "kom & cykla med oss, du behöver inte träna för en mara, ju har ju redan sprungit förr"! kortslutning säger jag....
2012-07-16



Jösses, vilka stöttande kommentarer då. Ja, såna ska man kasta i den mentala papperskorgen. Stanna i Sollentuna? Varför, när det är på Stadion medaljen och tröjan väntar? :-)

Haha, jag är helt på din linje där, det är mycket bättre för både själ och självförtroende att vara glad och stolt över sig själv :-)
2012-07-16



heheh - precis ingen medalj & tröja i Sollentuna :-) hehehe! var glad & nöjd med prestation - dte finns härliga minne oavsett tiderna på olika lopp!
2012-07-16



Jag är väldigt nöjd med min mara och jag tackar dig för sällskapet vid KTH, jag behövde höra lite positiva ord då! Så jag tackar dig för det!
2012-07-17



Hej!! Vad roligt!! Det är så sällan jag lyckas hitta alla trevliga människor jag pratat med under loppets gång och så hittade du mig istället :-)
Vad glad jag blir, jag hoppas du hade roligt på det stora hela trots att benen kanske var lite möra där på slutet :-)
2012-07-17



Aha! Så det är därför jag sällan pratar om min löpning :-)

Jag njuter i stillhet i stället :-)

och när det inte går riktigt bra så tänker jag på hur de där potientiellt negativa ser ut i kroppen ;) ...

2012-07-17



Evely, det ska jag tänka på också i framtiden! Bra idé! Kan ju tänka tyst :-)
2012-07-17



och ler i tysthet :).... det brukar jag göra... :-)
2012-07-18



hahahahaha

Underbart!! <3
2012-07-18



jepp - det är det!!! life is great! :-) oavsett vad som händer eller vad folk säger vet man själv att vissa utmaningar har klarats av.
2012-07-18



Precis! Nästa gång ska jag fråga hur fort vederbörande springer maran på, jag vet mycket väl hur fort han inte alls springer så det ska väl sätta stopp för kommentarerna. :-)

2012-07-18



smart tjej! :-) jag sparar på krut för vissa i min omgivning med :-)
2012-07-18


Arkiv

 2019
 april (2)
Först så går det upp, sen går det ner...
Det fungerar!
 mars (3)
 februari (4)
 januari (2)
 2018
 december (6)
 november (8)
 oktober (5)
 september (3)
 augusti (2)
 juli (5)
 juni (5)
 maj (6)
 april (5)
 mars (7)
 februari (10)
 januari (3)
 2017
 december (6)
 november (1)
 september (4)
 augusti (3)
 juli (2)
 juni (1)
 maj (3)
 mars (2)
 februari (1)
 januari (5)
 2016
 december (5)
 november (3)
 oktober (6)
 september (3)
 augusti (12)
 juli (2)
 juni (7)
 maj (6)
 april (2)
 mars (2)
 februari (3)
 januari (6)
 2015
 december (1)
 november (5)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (6)
 juli (4)
 juni (5)
 maj (3)
 april (13)
 mars (11)
 februari (8)
 januari (7)
 2014
 december (13)
 november (12)
 oktober (4)
 september (7)
 augusti (11)
 juli (8)
 juni (8)
 maj (10)
 april (11)
 mars (13)
 februari (14)
 januari (18)
 2013
 december (11)
 november (14)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (9)
 juli (7)
 juni (9)
 maj (12)
 april (10)
 mars (17)
 februari (16)
 januari (15)
 2012
 december (11)
 november (11)
 oktober (2)
 september (10)
 augusti (8)
 juli (13)
 juni (9)
 maj (9)
 april (11)
 mars (15)
 februari (19)
 januari (12)
 2011
 december (16)
 november (17)
 oktober (18)
 september (14)
 augusti (9)
 juli (14)
 juni (19)
 maj (16)
 april (19)
 mars (24)
 februari (17)
 januari (27)
 2010
 december (22)
 november (20)
 oktober (24)
 september (19)
 augusti (13)
 juli (27)
 juni (11)
 maj (21)
 april (22)
 mars (15)
 februari (15)
 januari (21)
 2009
 december (22)
 november (25)
 oktober (26)
 september (11)
 augusti (27)
 juli (17)
 juni (15)
 maj (21)
 april (18)
 mars (25)
 februari (18)
 januari (23)
 2008
 december (22)
 november (21)
 oktober (21)
 september (24)
 augusti (19)
 juli (12)
 juni (16)
 maj (13)
 april (20)
 mars (14)
 februari (17)
 januari (16)
 2007
 december (21)
 november (15)
 oktober (10)
 september (14)
 augusti (22)
 juli (13)
 juni (18)
 maj (21)
 april (17)
 mars (21)
 februari (10)
 januari (9)
 2006
 december (3)