Jonas Sörensson

Justerar min diet

Min strikta LCHF fortsätter och den funkar kanon ur de flesta perspektiv. Däremot förblir den hårda träningen lidande. Det kan nu helt o fullt konstateras. Mina km-tider i löpningen o känslan under rullskidspassen visar tydligt på detta. Dessutom återhämtar jag mig sämre efter hård träning. Något måste nog justeras...

Fundrar på att släppa in lite mer kolhydrater igen. Min tanke är att hålla proteinintaget intakt men byta ut en del av fettet till bra kolhydratkällor.

In åker:
- Ännu mer grönsaker inkl viss rotfrukt
- Viss frukt och bär
- Mer nötter
- En del baljväxter

Ut åker:
- Bacon. Gris av all sort. Tror inte gris är bra för oss människor egentligen
- majonäsen o bearnäsen

Dessutom kommer jag i samband med hårda pass / ev tävlingar tillföra mer kolhydrater för att maximera prestation och återhämtning.

Att inte vara helt superstrikt LCHF.are kommer även innebära att jag tackar ja till kakan eller för den del ölen vid vissa sociala spektakel. LCHF med måtta får det bli nu
2011-08-23 14:02.


Kommentarer till blogginlägget


Lagom är bäst eller vad det heter! ;) :-)
2011-08-23



Jag tränar definitivt inte hårt men har ändå gjort liknande observationer ... alltså ... man får allt tillföra lite kolhydrater om inte livet skall bli allt för jobbigt i samband med träning!
2011-08-23



Kolhydrater är helt nödvändigt om man tränar! Det handlar om att ta bort läsk, godis, vitt bröd och rafinerat socker i olika former. "Mörka" kolhydrater är fortfarande "mums för kroppen". LCHF är i princip helt förkastligt för den som tränar ordentligt!
2011-08-23



Jepp. Nu kör vi efter det härliga ordet LAGOM
2011-08-23



Fick rådet att stå ut i upp mot två månader med sämre tider och ork innan kroppen börjar ställa om. Har kört strikt i 1 mån nu och tycker mej ana en viss förbättring. Tror dock på att släppa in bra kolhydrater som de du nämner är dock tveksam till kaka till kaffet...
2011-08-23



Jag körde strikt i 4 månader och tränade ca 5-6 timmar i veckan, inte funkade det för mig. Låren skrek i uppförsbackar, hjärtat slog som en kyrk klocka på kvällarna. Magen var dog helt perfekt.
Nu har jag tagit bort pasta, potatis och bröd. Försöker ta det lugnt med socker och ris äter jag endast när jag äter sushi. I samband med tävling maxar jag med risgrynsgröt och andra ris produkter, min mage funkar på detta och jag kan träna på.
Min tanke är att endast använda "naturliga" kolhydrater, potatis borde plats där men jag vill hålla mig slimmad så jag hoppar den.
Hoppas du fick någon hjälp av detta.
2011-08-23



Håller med dig Malin, känner klar förbättring efter ett par månader när kroppen ställt om och jag säger bara Björn Ferry :).
2011-08-23



Glömde säga att jag ökad grönsaks konsumtionen rejält, även rotfruker utom potatis.
2011-08-23



Själv har jag kört ca 2 månader nu och märker också förbättring från första veckornas slit i spåret... Dock känner jag att de där sista procenten för att maximera tiden på milen saknas..s
2011-08-23



All fysiologisk forskning sedan 1930-talet säger samma sak: kolhydrater är det enda bränsle som funkar om man vill hålla hög fart. Nedbrytningen av kolhydrat till ATP är ohyggligt mycket mera effektiv jämfört med motsvarande process för fett. Det finns ingen forskning som pekar på det motsatta! Vilka resultat har Ferry gjort EFTER att han gått från fullvärdig KH-kost?
2011-08-23



OS guld?
2011-08-24



Ferrys omläggning var väl efter OS... Betaoxidation, dvs nedbrytning av fett till ATP är en ineffektiv och långsam process. Helt omöjligt att ha hög hastighet på Betaoxidationsprocessen.
2011-08-25



Nej Ferry startade ca 8 månader innan OS. Hans första kvitto på att det funkade var sprint loppet upp för ett berg som jag glömt namnet på som han van och satta banrekord på.
2011-08-25