Helena Enqvist

Bloggarkiv 2017

Underbara vinter just nu

Så här mycket snö som vi har just var det länge sedan vi hade. Vintern 2011, mitt första öppetspår år minns jag som snörik. Vi hyrde grannstugan här i Storhogna en vecka i slutet av januari. Åkte runt i ett sagolandskap. Året därpå var vi uppe runt lucia och även då i ganska stora... Läs mer...

Träningsåret 2017- en årskrönika

Det är bara några dagar kvar av 2017. Året som blev så bra som jag tänkte att det skulle bli och samtidigt inte det tävlingsår som jag hade tänkt. Inte för att det blev dåligt utan mer rumphugget. Det tävlingsårets sammanfattning kommer i ett inlägg efter nyår. Utifrån en läsarfråga jag fick. Läs mer...

SZR ITT-race - tempolopp med blodsmak i munnen.

Jag zwiftar vidare. Försöker testa det som finns. Försöker ta mig lite mod att tävla. Gruppcyklingar har jag kört, några workouts som är riktigt bra träning och så Crit-serien för damer. Jag har aldrig testat en tävling med både män och kvinnor och aldrig ett tempolopp. Eller det si... Läs mer...

Superior Team F 29 Issue

Tidigare har jag skrivit ett inlägg om fulldämpat och singelklinga. Två nya erfarenheter för mig. I det inlägget gick jag inte in närmare på själva cykeln och hur jag upplevt den. Jag kör en Superior Team XF 29 Issue och under sommaren har det ställts många frågor i cykelrelaterade fo... Läs mer...

#52vardagsäventyr - Dagsturen där allt gick fel

I fredags skrev jag om våra planer. En dagstur på fjället till Sandviksdalen. En stuga som jag har velat besöka länge men inte tagit mig till. Grundtanken var faktiskt att göra en övernattning vid Björnrikestugan. Cykla en stig jag och John upptäckte i somras och fortsätta över fjälle... Läs mer...

En minnesvärd cykelresa

Vi åkte ned tillsammans med två fina vänner. Det vi var alldeles säkra på var att vi skulle få en rolig resa. Det fick vi. Det är svårt att sammanfatta en vecka och det är lätt hänt att det blir många bilder. Men det får det vara i bland. Läs mer...

Förbereda sig inför skidsäsongen - mitt styrkeupplägg

Frågan kommer i från Annie när jag frågade vad du som läser bloggen skulle vilja läsa mer om. En intressant fråga i från Annie. Hon frågade även om mina planer inför vintern, om lopp och resor och det kommer att få ett eget inlägg lite senare. Läs mer...

Pannlampor och reflexer - så syns du i mörkret

Det har sin tjusning att få tända pannlampan och cykla bland snötyngda träd. Att få åka längs en lång grusväg med lampan som enda sällskap. Eller tillsammans med ett gäng en tidig fredagsmorgon, vända sig om och se den häftiga ormen av pannlampor! Läs mer...

Efteråt känns det bra - 6 stycken Stravaintervaller

Igår fanns det ingen återvändo. Jag skulle göra det även om dimma låg tät och det var lika kallt som dagen innan. Utan benvärmare. För det är nämligen så att jag har några speciella strava-segment som jag vill köra bättre på varje gång jag gör ett försök. Ett av dem avskyr ja... Läs mer...

#52vardagsäventyr- Höstfjäll och fatbike

Att få kombinera färgsprakande höstfjäll och fatbike tillsammans med en gäng fina vänner var så där roligt att det värmer i kroppen. Att kunna ta sig fram nästan obehindrat över stenar och blöta partier. Det är något alldeles speciellt. Att vädret inte var på vår sida gjorde inge... Läs mer...

Racereport Vemdalen Fjällmaraton 2017

Vemdalen fjällmaraton ett vardagsäventyr med stor guldkant. Ett av de större som visserligen inte kvalar in som ett enkelt och lättillgängligt men ändå ett äventyr. 16oo höjdmeter fördelat på 45 km. I stenig och bitvis teknisk terräng. Ett lopp som genomsyras av en familjär stämning... Läs mer...

Poppa slanglösa däck - en bildguide

Först och främst sätter du dit däcken på fälgarna hemma. Sedan ska du trycka tillräckligt med luft för att däcket sätter sig på fälgen. De ska krypa på fälgen och poppa ett par gånger. Det kan vara jättesvårt och i bland nästintill omöjligt att trycka i luft tillräckligt snabb... Läs mer...

Jämtlandsserien MTB - deltävling två

Det blev en fullspäckad söndag. Vi var i stugan i fredags och lördags och skulle hämta dottern och en kompis i Storulvån i på söndagen. Den dagen skulle vi inte hinna göra mycket i stugan och bestämde oss för att faktiskt köra den andra deltävlingen i Jämtlandsserien. Vi hade tidigar... Läs mer...

Premiär för Jämtlandsserien - mtb race i Tandsbyn

Vi åkte till Tandsbyn i dag för att ta på oss nummerlapp och delta i premiären av Jämtlandsserien i MTB. Det har under många år funnits en jämtlandserie för landsväg med tempo och linjelopp. Jag har deltagit i den lite sporadisk under åren. Vann till och med serien för något år seda... Läs mer...

Fyra veckor kvar till fjällmaran - 20 km ren löparglädje på fjället

Det är bara 4 veckor kvar till årets upplaga av Vemdalen Fjällmaraton. Varken jag eller Hasse har om vi ska vara ärliga ägnat så mycket tid åt löpning i sommar. Inte så mycket tid som vi borde. För hur som är en fjällmara långt och 44 km gör man inte bara så där. Läs mer...

#52vardagsäventyr - Dagsvandring till Stor-Kvällshögen

Förra veckan uppmärksammande Vemdalen Alla årstider mina vardagsäventyr i en artikel. Jätteroligt såklart och förhoppningsvis kan det ge lite inspiration till saker att upptäcka i området eftersom många av mina äventyr sker där. Läs mer...

Vemdalen Bike Challenge 2017

Den där känslan. Den som är belöningen för alla slitsamma pass man utför. Den som man längtar efter och som ger en kick. Den kom i lördags på Vemdalen Bike Challenge. På start så nervös att jag ville åka hem och tända upp grillen åt de andra, när benen skakade och jag trodde att a... Läs mer...

Trysil och Gulia - en bikepark med det illa extra

Vi började vår cykelsemester i Rörbäcksnäs där vi fick stigmagi. Tanken från början var att enbart cykla i Rörbäcksnäs och Sälen men när vi blev rekommenderade att åka över gränsen till Norge för att prova Trysils utbud av cykling gjorde vi om våra planer. Eftersom vi bodde i S... Läs mer...

Turtips MTB - Prostgraven ToR

Det här en kortare runda för dig som gillar att klättra uppför på lite stökig stig och åka utför på den samma. Du får mycket fjällkänsla på kort tid. Rundan startar på Storhognas högfjällshotell och mäter ungefär 11 km och tar runt en timme. Det är en runda som inte passar den ... Läs mer...

Rörbäcksnäs - en liten bit av cykelhimlen

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. För att beskriva ett av de finaste och roligaste ställena jag någonsin cyklat på. Jag hade inte trott, även om jag hade höga förväntningar, att det skulle vara så otroligt mycket cykelglädje samlat på ett inte så stort område. Rörbäcksnäs h... Läs mer...

Den sista Mörksuggejakten - en racereport

Jag vände en enrom skuta av dåligt självförtroende, press och negativa tankar i söndags. Vände skutan i den långa klättringen upp till Vidablick. I den fjärde starten av Mörksuggejakten åkte jag med ett lugn i kroppen som det var längesedan jag känt på tävling. Med så pass mycket ... Läs mer...

Bland fäbodar och gamla sägner.

Jag hade tre riktigt fina cykeldagar förra veckan. Sådana där cykeldagar som jag kommer att se tillbaka på sedan med ett leende. Något att plocka fram i vinter när dubben smattrar mot asfalten och stigcykling är långt borta. Läs mer...

Happyride Östersund samlades för fjällcykelpropaganda

Redan i början av maj la jag ut ett event i Happyridegruppen på Facebook. En inbjudan att göra om förra årets fina fjälltur här i Storhognaområdet. I år ville jag bjuda på lite mer fjällstigar och lite mer vyer. Jag hade rundan sånär klar i huvudet. Ville tillsammans med Hasse visa u... Läs mer...

Tid för att tänka och varva ned - om rotlöshet och rastlöshet

Det finns saker som jag inte är så bra på. Som att verkligen ta det riktigt lugnt och inte göra något alls. Jag brukar säga att jag har rastlösa ben eller kanske mer en rastlös kropp. Det är något som jag jobbar på det. Att varva ned och ge mig tid att inte göra något mer än att tänka. Läs mer...

Vintage ride signerat Happyride Östersund

Det finns en skön samling människor i Östersund. En samling människor med en sak gemensamt. Cykling. Mountainbike övervägande. Happygruppen som inte bara tränar i hop utan med stor glädje och engagemang tar temacykling till högre nivåer. Som i går när det var Vintage Ride. Ett event s... Läs mer...

#52vardagsäventyr - gågging på fjället

Förra veckan gick i ett töcken av trötthet. Jag hade fullt upp att klara av jobbet, orka med att leda Egonsträning och hinna med familjelivet. Att försöka komma ut under veckan var inte att tänka på. I fredags när jag gick på semester somnade jag på soffan efter en omväg hem från jobbet. Läs mer...

Fulldämpat och singelklinga- två nya erfarenheter

Jag skrev ett kort inlägg om hur jag upplevde fulldämpad gentemot hardtail (dvs enbart framdämpning) för en tid sedan. Då lånade jag min sambos cykel. Samma modell men i ett par storlekar större än den som jag väntade på. Det första intrycket var bra. Jag gillade känslan av att kunna ... Läs mer...

Sommarens första fjällöpning

Vi har åkt ned ensamma till stugan jag och Cecilia. En tjejhelg helt enkelt. Vi tog med oss cyklar och löparskor. Vi såg framför oss fjällcykling och löpning i solsken. Det som väderleksrapporten hade utlovat med lite lätt duggregn. Nu är fjällväder just fjällväder och väderleksappa... Läs mer...

Tolvtjärnsloppet - mycket cykelglädje

Det är något speciellt att få åka ett lopp för första gången. Att inte veta vad som väntar mer än en uppfattning av banprofil och sådant man hört i från andra. Det är också något speciellt med mindre lopp. De är gemytliga på ett annat sätt och trängseln mindre. Vi hade båda se... Läs mer...

Midnattscykling - en jämtländsk försommarhistoria

Förra året kom jag och min vän Erika med en lite galen idé när vi som hastigast möttes på jobbet. Båda ville cykla och varför inte på natten? Med kort varsel skapade vi ett evenemang i Happyride-gruppen på Facebook och uppslutningen blev stor. Det blev för mig en av fjolårets finaste... Läs mer...

Långa Lugnet - en racereport

Tävling behöver inte alltid handla om att komma först till mål. Det kan även vara ett fint tillfälle att dra lärdomar av. Hur kroppen reagerar i värme och efter sjukdom. Ett tillfälle att lära känna sin nya cykel och förstå att det här med dämparinställningar är viktigt. Även o... Läs mer...

#fromwhereibike - om att åter lära sig se bilder

I måndagskväll lastade vi våra cyklar på taket. Åkte ut till en av de finaste platserna på Frösön. Den vid arniljotlängden. Jag skulle justera dämpare på cykel och samtidigt leta efter mitt bildseende från en tid för längesedan. En tid när jag såg världen genom kameralinsen och b... Läs mer...

Northwave extreme xc - ett litet omdöme

När mina röda gamla cykelskor tillslut inte längre höll. När silvertejpen inte fäste runt sulan och jag insåg att det var dags att köpa nya ville jag inte byta märke. Cykelskor är svårt. Olika märken har olika passform och fötter är även de olika. Jag surfade runt på otaliga sajte... Läs mer...

Fällöparlängtan

Jag bläddrade igenom bildarkivet i bloggen. Hittade tre bilder från en sen julikväll för två år sedan. Det var den där sommaren som det regnade mycket runt stugan i Storhogna. Om jag inte minns fel blev sommaren lite varmare och torrare lagom tills min semester var över. Läs mer...

#52vardagsäventyr - stigvisning och brunch

Det har varit en vecka full av saker att göra. Så som det är i bland. Jobb, vardagslivet och träningen, cykling med cykelbutiken och ett 30 års-kalas på lördagskvällen. Vi har inte hunnit stanna upp riktigt. Inte umgåtts med vänner eller med varandra. Därför var det fint att ha en sö... Läs mer...

Öva, öva, öva då blir du bättre

I dag har jag växt flera centimeter vad gäller självförtroende. Jag är så rädd att åka utför när det blir tekniskt. Det tar stopp mentalt och jag tror att jag ska krascha. Ju fortare det går desto mer bromsar jag och det i sin tur är helt fel taktik. Med fart tar man sig över stöket... Läs mer...

Hur går det med löpningen?

Jag dras med lite dåligt samvete just nu. Eller dåligt samvete kanske är fel ord i träningssammanhang. Men ändå. Läs mer...

En lördag full av cykling och muminstigar!

Tidigare i veckan bjöd jag in till en Happyride på stigarna runt Lillsjön och Torvalla. Jag har stigletat och satt i hop några slingor under de senaste cykelrundorna jag kört där. Eftersom Östersund är en stravatätt ställe och många hittar stigar via appen så la jag upp guldkornen som... Läs mer...

#52vardagsäventyr - Blåa spåret runt Asaklitt

i har tillbringat den här långhelgen i Rättvik. För att hälsa på Hasses pappa och för att få komma bort litegrann och umgås hela familjen. Läs mer...

Det första intrycket av fulldämpat vs hardtail

Jag väntar fortfarande på min egen cykel. I rätt storlek och med dämpare inställda efter min vikt. Tills vidare lånar jag Hasses cykel när andan faller på och luftar min hardtail emellanåt. Men det är svårare än jag trodde att återgå till hardtail efter att ha cyklat fulldämpat på... Läs mer...

Att våga bryta världens längsta skidlopp - en racereport

När jag skulle skriva racereporten från förra året ställde jag mig frågan om hur man sammanfattar ett 20 mil långt skidlopp. Det var inte lätt att få ned alla känslor som låg utanpå. I dag tre dagar efter loppet frågar jag mig detsamma. Eller snarare hur sammanfattar man ett lopp om ... Läs mer...

Hur går det kring cykeföbudet- det har hänt sedan förra veckan

Förra veckan blev turbulent. Intervju i tidningen, ett reportage i SVT, cyklisten Johan Rambrandt pratade i Radion. Han pratade mycket kring allemansrätten, ut sitt perspektiv som markägare och ur sitt perspektiv som cyklist. Läs mer...

En bucketlist av cykelutmaningar

Jag gillar bucketlist. Sådana där att göra listor som jag vill pricka av någon gång i livet. Jag har en i min Bullet journal, ett par i huvudet och en i jobbalmanackan. Det är roligt att tänka fritt, skriva upp och så få pricka av en del. Ha något att drömma om. . Några punkter går a... Läs mer...

Bloggsvepet

Bloggsvepet får en ny lite mer vårig bild. Det är första veckan i april. En vecka som kantats av sorg i nyhetsuppdateringarna. Från bussolyckan utanför Sveg till terrordådet i Stockholm. Mitt i allt det hemska har blogginlägg om annat lyst upp. Ändå visat att livet går vidare att det pågår. Läs mer...

Säkerheten först - ett par tips

Oavsett vilken cykelform du utövar, eller om du springer kan det vara bra att tänka lite extra på säkerheten. För även om man inte ska tänka att det värsta kan hända eller vara rädd att ge sig ut kan det faktiskt inträffa saker. I bland slår det mig hur sårbar man är. Att det kan dr... Läs mer...

Östersund får MTB-SM 2018 och 2019 samtidigt som kommunen begränsar stigcyklingen

För några veckor sedan kom nyheten att Östersund kommer att arrangera SWE-cupavslutningen i MTB i höst. Jag har hört det ryktas om att MTB-SM skulle arrangeras här i Östersund och i dag blev det officiellt då kommunchefen Anders Wennerberg delade nyheten på Facebook. MTB-SM 2018 och 201... Läs mer...

Backar- hur lär man sig tycka om dem?

I lördagskväll bestämde jag mig för att cykla uppför Klövsjöberget. En backe på 4.5 km med en snittlutning på 4.5% om man får tro Strava och det segment som skapades under Tour Of Jämtland för något år sedan. Bitvis är backen runt 13% och är så där segt jobbigt. Ni vet när man ... Läs mer...

Vårskidåkning och om att vända negativa tankar

Det är första april. Mars gick fort. Likaså att det blev töväder och lite snö på fjället. För ett år sedan gjorde vi vår sista fjällskejt och jag bloggade om det. Vi trodde att det var den sista men helgen efter Nordenskiöldsloppet tog vi den sista rundan på högfjällspåret här i... Läs mer...

Nu börjar det - om tio år som cyklist

Citatet ovan kommer från ett blogginlägg daterat 2 mars 2017. Rubriken på inlägget var just Nu börjar det. Jag hade några veckor innan kommit på den lite galna idén att anmäla mig till Vättenrundan. Jag hade aldrig cyklat innan. Inte mer än till och från skolan och så som barn gör. ... Läs mer...

I cykelryggan - det allra nödvändigaste

En fråga jag får i bland är vad man ska ta med sig ut på cykelturen och man bäst packar sakerna i. Ryggsäck, midjeväska, sadelväska eller sina ryggfickor, valen är många och upp till dig vad du föredrar. Det finns inget rätt eller fel. När frågan dök upp i facebookgruppen Vi som ä... Läs mer...

Häng med på lunchträning i filmformat

Jag fortsätter den goda vanan att nyttja både dagsljus och lunchrast till cykling. Nu är det visserligen ljust länge på kvällarna men det är skönt att ha kvällarna till att inte gör något alls. Lika skönt att komma utanför kontorets väggar och få lite ny energi till eftermiddagen. Läs mer...

#52vardagsäventyr - frukost i den nautiska gryningen

Hur äter du din frukost? Hemma vid köksbordet som de allra flesta? Så där som du gör 7 dagar i veckan året om bortsett från någon hotellfrukost, semesterfrukost eller tältfrukost på en vandring? Läs mer...

Saker jag vill göra i vår - om vårlängtan

Det spritter lite i kroppen av vårkänslor även om det ännu är länge tills det är vår på riktigt. Eller det kanske är mer vårlängtan snarare än vårkänslor. Läs mer...

#52vardagsäventyr - Fatbike till gammelvallen

I min Bullet Journal samlar jag idéer. Sådana där som dyker upp i de mest underliga tillfällen. Lördagens utflykt var en sådan ide. Den är egentligen inte ny. Redan förra året när jag lånade en fatbike och cyklade en kort tur till Samevistet väcktes tanken att göra en längre tur. Ti... Läs mer...

Östersunds fem finaste - mina favoritrundor

Jag och Elna Dahlstrand vill bjuda er läsare på våra allra bästa rundor i våra hemtrakter. Lyfta fram det som är så bra där vi cyklar så ofta. Läs mer...

#kvinnligaäventyrare- ny kampanj av Vandringsbloggen och Morakniv

Häromdagen fick jag ett meddelande från Angeliqa Mejstedt som driver Vandringsbloggen. Hon skulle tillsammans med Moraakniv göra en kampanj i syfte att inspirera och peppa kvinnor till äventyr. De vill lyfta fram härliga förebilder som verkligen är kvinnliga äventyrare. Kvinnor som kan b... Läs mer...

Det är ynnest att ha en cykelkompis

Det är en ynnest att under så många år fått dela sitt stora intresse med sin dotter. Från den tiden när hon var liten och cyklade en liten 24 tums racer i gympaskor tills nu. Snart 17 år och lika lycklig över en stigsnutt som jag är och turerna blir mer en stund att umgås lite mindre m... Läs mer...

Nattvasan utökar deltagarantalet

Hasse och pratade efter loppet lite kring om antalet deltagare skulle utökas till nästa år. Att det skulle utökas var vi ganska säkra på. Vi kände då att de nästan 1600 deltagarna var alldeles lagom med tanke på att det inte var någon trängsel alls och loppet blev just det är äventy... Läs mer...

Cykelskor - en guide till vad du ska välja

Hösten 2014 skrev jag ett inlägg specifikt om spinningskor. Ett inlägg som än i dag läses mycket. Anledningen till att jag skrev inlägget var att jag under min tid som spinninginstruktör fick många frågor om varför man får ont i fötterna när man spinner och varför man ska ha cykelskor. Läs mer...

Underbara vårvinter, underbara skoterspår och fjäll

Vi har haft en sådan där dag igen. En sådan där dag när det är svårt att inte känna sig hög på livet. En sådan där dag när man inte vill gå in utan bara stanna tiden för en stund. Läs mer...

En afterwork på feta hjul

I går morse blev det ingen Happymorningride. Dels hade jag sovit ganska dåligt och vaknade med huvudvärk. Jag avstod även om det alltid är så svårt att göra det för morgoncyklingen är veckans höjdpunkt. Läs mer...

Är det fult att vilja prestera

För några år sedan började jag skriva ett inlägg om att prestationsbaserad träning började anses som något fult. Att det kunde skapa hets och inte var sunt. Om att tävlingsinriktad träning helst av allt inte skulle skrivas om. Det skapade dålig vibbar att blogga om misslyckade tävling... Läs mer...

Ska vi prata om cykelbyxor - en favorit i repris

När jag ville prata cykelbyxor med er för något år sedan blev det ett väldigt uppskattat inlägg. Ett av de inläggen som har fått flest sidvisningar. Anledningen till att jag skrev inlägget var då för cykelbyxor och varför man ska ha det var den vanligaste frågan jag fick av mina spi... Läs mer...

#52vardagsäventyr - ostkakefika i Finnmarken

I stället blev det allra enklaste något minnesvärt under hemresan från Rättvik. Vi åt en tidig lunch innan vi åkte och köpte med oss fika och fyllde en termos med kaffe. Så som man gjorde när man var barn då när bensinmackarna var bensinmackar. När de på sin höjd hade festis, glass... Läs mer...

Racereport Nattvasan 2017

Jag har åkt i fädernas spår 5 gånger innan. Den nio mil långa resan mellan Sälen och Mora som lockar så otroligt många människor. När Vasaloppet släppte sin nyhet om ett nytt lopp nattetid med pannlampa ville vi båda åka. Det skulle bli något utöver det vanliga. Något annat än de... Läs mer...

5 cykliga saker att göra i vår och sommar

Vi har gått in i mars. Söderut är mars den första vårmånaden. Här upp är det fortfarande vinter ett tag till. Eller rättare sagt vårvinter. Men det går fort. Snart tinar stigarna upp, dubbdäcken bytas till lätta sommardäck. Lager efter lager av cykelkläder går att plocka av i takt... Läs mer...

Tre dagar kvar till Nattvasan

I dag tisdag är det 3 dagar kvar till start. Till startgärdet i Berga by och den första upplagan av Nattvasan. Loppet som jag längtat så efter. Som jag hade tänkt att försöka göra en seriös skidsatsning till. För att sedan skifta om till klassisk skidåkning och komma lite mer förbere... Läs mer...

The list of useful excuse- 34 användbara bortförklaringar

I juli samlade Lars Eklund, en av alla Happyiter i stan i hop en lista av bra bortförklaringar. Sådana där som haglar när det inte riktigt går som man tänkt under cykelturen och kanske blir avhängd. När det råkar skvätta lite regn eller när som helst när en bortförklaring behövs f... Läs mer...

Ren skidpropaganda och Nattvasatankar

Jag har nog sagt det här så många gånger. Men jag är så lyckligt lottad att få ha det här som bakgård. Tillgång till det varje helg. Året runt och fjällets alla årstider och skiftningar. Alla som har sin tjusning. Läs mer...

Korridorsgympa - en ny fredagstradition

Vår arbetsgrupp har utökats med många nya kollegor och vi försöker höja gemenskapen. I höstas arrangerade jag och en kollega en friskvårdseftermiddag som blev uppskattad. Vi skickade bollen vidare till två andra kollegor som kommer att arrangera nästa eftermiddag om ett par veckor. I to... Läs mer...

Om jag fick välja ett träningsäventyr, vilket som helst

Elna ställde den frågan på ett inlägg från i höstas där jag efterfrågade era frågor. Inlägget har legat länge i utkastmappen. Fått mogna fram. För det är så mycket som jag skulle vilja göra. Många äventyr som finns uppskrivet på min bucketlist. En del görbara en del som trolig... Läs mer...

Skidtemat - klädtips för olika temperaturer

Nu är det inte långt kvar till Vasaloppets vintervecka! Den som börjar med Kortvasan på fredag och avslutas med Vasaloppet den 5 mars. För den som vill ha ytterligare en utmaning står Nordenskiöldsloppet på tur om lite mer än en månad.Jag har delat med mig av utrustning inför Nattvasan... Läs mer...

#52vardagsäventyr - kaffe på maten

Vi hade planerat veckans vardagsäventyr redan i tisdags. En fika på alla hjärtansdag. I sin enkelhet med kaffe och något hembakat. Vi fick avstå när Cecilia hade hög feber. I stället tog vi den fikan i går kväll. Cecilia och jag hade via sms planerat kvällens utflykt. Hon var ensam kva... Läs mer...

Ge sig själv utmaningar och klara av dem.

I bland behövs lite press från sig själv. Att ge sig själv en rejäl utmaning för att gå utanför den där komfortzonen som är så lätt att hamna i. För min del just i skidåkningen. När det handlar om cykling har jag inga problem att lägga upp pass som ger en kräkkänsla efteråt. Läs mer...

13 dagar kvar till Nattvasan- distanspass och nuläget

Det är bara 13 dagar kvar till start av Nattvasan. Jag har inte skrivit så mycket om träningen inför. Inte så många rena hej-jag-har-tränat-inlägg. Det beror helt och hållet på att jag inte har tränat så mycket som jag skulle vilja och än mindre skidor. Träningsveckan som gick går ... Läs mer...

Vett och etikett i skidspåret

Under jul och nyårshelgen som gick funderade jag på hur det kommer sig att det råder ren anarki i skidspåren. Framförallt under högsäsong. Jag stannade flera gånger för att upplysa de som gick i spåren om olämpligheten att göra det. Om hur mycket jobb som ligger bakom ett fint prepar... Läs mer...

Uppdaterade tips inför Öppet spår eller Vasaloppet

Snart drar vasaloppsveckan i gång med Vasaloppet, Öppet spår och alla de andra loppen. Med alla tiotusentals förväntansfulla deltagare. Nytt för i år Nattvasan som sålde slut på mindre än en minut. Kanske är just du en av alla som har plats till något av loppen? Jag hoppas du känner ... Läs mer...

Månskensskejt

sJag har så länge velat åka skidor i månskenet. När det är så ljust att pannlampa inte behövs. Det har varit många sådana kvällar och nätter men jag har aldrig gjort slag i saken. Så är det också så att jag är mörkrädd och ett vinterfjäll i mörker skrämmer mig mycket. Läs mer...

Ljudet av hundratals dubb mot isen

Fredagar för cyklister i Östersund är cykelmornar. För 73:e gången klockan 6 rullade vi ut från Scandic. I dag ned mot isen och Medvinden bort till Odensala. I ljuset av våra pannlampor och till ljudet av hundratals dubb. En mäktig känsla när världen precis håller på att vakna till l... Läs mer...

Point of no return - anmäld till Nordenskiöldsloppet

I söndags gjorde vi det. Anmälde oss till världens längsta skidlopp. Vi har dragit lite på det. Att vi skulle åka bestämde vi oss för redan några veckor efter att jag gick i mål i fjol. Men det har tagit tid att gå från tanke till handling. Dels för att det är ett allt annat än ett... Läs mer...

Utrustning inför Nattvasan

Den 3 mars klockan 20.00 är det dags för den första upplagan av Nattvasan. Ett nio mil långt äventyr mellan Sälen och Mora. I pannlampans sken tillsammans i ett lag om två. På skateskidor eller klassiska skidor. Jag har längtat efter det här sedan nyheten kom ut strax efter Vasaloppet f... Läs mer...

Konditionsidrott och styrketräning -hur resonerar du?

Hurvida styrketräning är bra eller inte om man övervägande tränar för att bli bra i en konditionsidrott diskuteras ofta. Det finns lika många åsikter som utförare. Läs mer...

#52vardagsäventyr - en dag i pisten med film!

Något som vi för alldeles för sällan är att åka slalom. Mycket beror såklart på att det kostar ganska mycket för att åka ett par strödagar per säsong. Sedan är det helt ärligt jag som många gånger är stoppklossen. Jag har åkt utför sedan jag var riktigt liten. Hängt i backen o... Läs mer...

Läsarfråga - hur får du dina pass att bli av?

Frågan fick jag i från Helena Lindström och jag vill lyfta den av två anledningar. Dels för att den här tiden på året är för många en svår tid att hålla i gång sin träning. Det är långt till sommaren. Dels också kanske för det som Helena antyder, att det inte alltid är så gla... Läs mer...

Skintec vs vallningsbara skidor

I ett tidigare inlägg i skidtemat, om vad du skulle tänka på när du köper längdskidutrustning skrev jag om möjligheten att köpa vallningsfritt och om den utveckling som har skett med denna typ av skidor. Läs mer...

Cykling i Torrevieja- det du behöver veta

Torreveijaområdet kanske inte är det första man tänker på när man planerar en cykelsemester. Gruppresor för cykel har jag inte sett att det finns (ännu?). Däremot tränar många cykellag i områdena däromkring, som Benidorm som är stort i cykelkretsar och bjuder på rejäla klättringa... Läs mer...

#52vardagsäventyr- vinterdistans med skotercafefika i Singsjön

Så som jag tänkte om #52 vardagsäventyr strax efter nyår, att det inte behöver vara så avancerat eller storslaget. Att det kunde räcka med en enkel cykeltur. Något utöver det vanliga i vardagen. Så blev veckans vardagsäventyr. En vinterdistans med ett riktigt fikastopp. Så där som de... Läs mer...

Mjölksyra till kaffet- Happyride på Andersön

Den här vintern. Vad ska jag säga? Det är 28 januari och nästintill snöfritt. Vi har cyklat vårstig i dag. På riktigt. Sådan där mjuk torr stig när man känner att dämparen får jobba. Visserligen bitar av förrädisk is men i det hela vårstig. Lägdorna är knappt snötäckta utan me... Läs mer...

Om varför oorganiserade cykelgrupper blir stora

Min fina vän Hanna gav mig en födelsedagshälsning på Facebook i går. En hälsning i form av en bild som väckte minnen. I från en fin sensommarrunda i Spikbodarna. Med henne och Sandra som jag i år har fått cykla så mycket tillsammans med. Uppkittade i våra fina Happyridekläder. En run... Läs mer...

Veckans intervallpass- trappintervaller signerat Malin Torbjörnsson

Veckans gemensamma intervallpass på cykel blev Malins variant. Vi var inte så sugna på att köra riktigt hårt, inget brutalpass som Hasse sa. På pappret lät Malins upplägg lagom utmanande. Jag behövde bara få trampa och fokusera på något. Efter en riktigt dålig dag följt av en efte... Läs mer...

#52vardagsäventyr - Snöskor till Björnrikestugan

När jag tänkt på snöskor har jag sett de där gamla snöskorna som liknade tennisracket. Tänkt på vita vinteroveraller och svart öronlappsmössa. Lite som en fågeljägare vintertid tyst smygande mellan fjällbjörkarna. Jag har tänkt att det skulle vara ett fint sätt att gå på tur men... Läs mer...

Äntligen Happymorningride och sömnbrist sätter sina spår

Dagen före julafton var senast som jag klev upp strax efter fem för att börja fredagen med ett cykelpass. Då var tempot lugnt och jag kände mig ganska stark. Sedan dess har jag cyklat ett pass utomhus och två cykelpass inomhus. Inte så mycket ren cykelträning med andra ord. Man blir som b... Läs mer...

Tre favoritintervaller för cykel

Jag och Hasse fortsätter att en gång i veckan köra ett intervallpass på cykel tillsammans. Varannan vecka väljer jag ett upplägg och varannan vecka väljer Hasse. Ett upplägg som passar oss bra. Under vintern har jag svårt att motivera mig att träna intervaller utomhus på cykeln och lå... Läs mer...

Vasaloppet inför tidsstraff för nedskräpning

På Vasaloppets hemsida kan man läsa att de kommer att införa 15 minuters tidsstraff för nedskräpning i spåret i år. Det gäller alla veckans lopp och gäller både motionärer och eliten. Med eliten har en dialog först där varje team ansvarar för att skräpet plockas upp vid langningsst... Läs mer...

#52vardagsäventyr - milen i Edsåsdalen

När jag åkte upp till Åre för tre dagar tillsammans med bloggare från Influencers of Sweden för att delta i Winter Workation ville jag passa på att åka i ett skidspår jag aldrig provat tidigare. En möjlighet att infria veckans 52vardagsäventyr. Jag fick tips om att Ullådalen och Eds... Läs mer...

#52vardagsäventyr

Ett mål jag har för 2017 är fler äventyr. Inte nödvändigtvis äventyr som är stora och dyra utan i stället där små upplevelserna i vardagen. Det finns så mycket att göra som inte är så stort eller kostsamt men som ger vardagen lite extra guldkant. Läs mer...

Arkiv

2018
 mars (3)
 februari (1)
 januari (7)
 2017
 december (3)
En minnesvärd cykelresa
Förbereda sig inför skidsäsongen -...
Pannlampor och reflexer - så syns du...