Helena Enqvist

Bloggarkiv 2015

Inov8 race ultra 5 - en bra löparrygga

Jag har inte så stor erfarenhet av vätskeryggor för löpning. Har provat min sambos Salomon vid några tillfällen. Inov-8 som märke har jag mer erfarenhet av. Springer i ett par Trailroc från dem och är riktigt nöjd. Inför mina fjällmaror behöver jag en ryggsäck som rymmer både väts... Läs mer...

Vemdalen Fjällmaraton- jag är lite knäpp.

I går öppnade anmälan till Vemdalen Fjällmaraton 2016. Jag är redan anmäld. Det är även Hasse, min dotter Cecilia och min pappa. Cecilia kommer att springa den korta sträckan på 11 km. När jag ringde henne i lördags och frågade om hon var alldeles säker på att hon ville spri... Läs mer...

Ragunda 100 miles- nytt MTB-lopp

Vad sägs om 16 mil mountainbike med start och mål i Jämtländska Hammerdal? I Vildhussens hemtrakter, bland de blå bergen? Visst låter det som en (galet) rolig utmaning? Det blir långlopp i sin rätta bemärkelse. Läs mer...

Vemdalen tactical team race- ett minne för livet

Att få chansen att testa sina gränser och hur långt det går att puscha kroppen är en upplevelse. Ser hur mycket den orkar när den är som tröttast och hur mycket mod det går att uppbringa när man har nummerlapp och jobbar i team är häftigt. Att inte i förväg vara säker på att... Läs mer...

Turtips -löpning Storhogna och Fallmoran

Turen följer Karl XI från Storhogna och sedan sommarleden till fäbodarna Fallmoran vidare förbi Samevistet tillbaka till Storhogna. 10,5 km om du avslutar med hotellslingan. En kuperad, blöt och ganska teknisk runda med fina vyer!Läs hela inlägget Läs mer...

Axa Fjällmaraton - en stor utmaning

Jag står inför min största fysiska utmaning nästa år. Få vara nybörjare och ha den känslan att inte veta om mållinjen nås är en rätt häftig men lite skrämmande känsla. Läs mer...

Epilog tävlingssommaren 2015.

Idag sammanfattar jag tävlingssommaren. Jag hade som mål att komma i min bästa form. Målet låg till helgens SM som jag avstår. Jag försökte att tänka lite annorlunda för att ta bort mycket av den press jag sätter på mig själv. Jag lyckades. Jag kom i bra form. Lång läsning fö... Läs mer...

Jag avstår långlopps-SM

Veckans plan gick i stöpet. Som vanligt. Spinningen tog Hasse. Vila på tisdagen, lugn Happyride på onsdagen eftersom kroppen inte ville köra särskilt hårt. Vi tassade runt Tysjöarna i löparskor på torsdagen. Så där lugnt att det kunde jämnställas med en promenad. Vila fredag. D... Läs mer...

Cykelvasan 2015- En berg och dalbana

2012. Jag klappade i hop och tog mig inte tillbaka. Omständigheter veckan före och kaoskvällen innan start ställde till en hel del. Det blev en resa med sega ben, ett huvud som ville mer än benen, kedjehopp och mycket ensamåkande. Dessutom var det olidligt tråkigt. Men så här ett par dag... Läs mer...

Turtips MTB- Vemdalsskalet via Nyvallslagan

Förra sensommaren fick vi ett grymt tips på en runda av Petter Bromeé. En runda med mycket fjällkänsla, lite dra cykel och hissande rolig utförsåkning. Vi passade på att visa Björn rundan när han var på besök. Rundan gick även hem hos min dotter som tjoade av glädje och gjorde... Läs mer...

Racereport Grenserittet- jag missade visst landsgränsen

Jag har ju varit ute på äventyr igen. Cyklat ett långt lopp och varit sjukt stark uppför. Jag har snackat med många norrmän och imponerats av Knut i klassen 65-69 (!) som jag camperade med under långa sträckor. Han som cyklade hela stenbacken upp medan vi andra gick. Han som sedan kom fra... Läs mer...

Vemdalen Bike Challenge- vinst på ren tjur

Idag tackar jag mitt pannben och viljan att vinna för att jag just gjorde det -vann. För varken ben eller pump var något att hänga i julgranen idag. Förra året jagade jag Martina Höök och i år fick hon jaga. Vi kör en kort racereport och tar det från början. Läs mer...

Lofsdalen Bike Park - det lilla stället med stort hjärta

Att prova downhill har jag velat göra i många år men inte riktigt vågat. När cykelsäsongen är över, då ska jag! Men Läs mer...

Racereport Mörkesuggejakten- en dammig historia

Jag hade tävlingsångest redan i början av veckan. En rejäl självförtroendedipp och tankar om att jag verkligen inte hade något att göra på den där banan. Sedan kom värmeböljan och jag är känslig mot hårt arbete i värme. Det funkar inte. Blir slö och seg. Velade om jag skulle ... Läs mer...

Fjällcykling- Jag är bortskämd med tacksam

Jag är lite bortskämd. Bortskämd med att ha den finaste cyklingen bara en timme bort. Bortskämd med närheten till våra fina storslagna fjäll. Bortskämd men oerhört tacksam och påminns varje gång varför jag väljer att bo här uppe trots sena vårar och långa vintrar ur ett cykelperspektiv. Läs mer...

LiveTrack och ett par andra tips som gör din träning säkrare

Ska vi prata lite säkerhet på träningsrundan? Jag tycker det. Även om man inte ska tänka det värsta kan det faktiskt hända saker på cykelrundan, löprundan, skidrundan som du gör ensam. Det slår mig i bland att det kan dröja länge tills någon hittar mig i skogen om jag kör o... Läs mer...

Stigvisning i Mora

Cykling är så mycket mer än att bara träna och försöka bli snabbare och starkare. Cykling skapar nya kontakter och för samman människor. Cykling är också nya upplevelser och ett fint sätt att upptäcka andra delar av vårt land. För mig är det lite av en livsstil på sitt sätt. Läs mer...

Turtips mtb- Storhogna, Björnrike och Vemdalen

Nu när sommaren är här igen tycker jag det passar bra att bjuda på lite nya turtips. För er nytillkomna läsare finns det en egen sida med mina turtips samlade. Du hittar dem i menyraden här ovan eller här. Läs mer...

5 snabba inför Vätternrundan (favorit i repris)

Nu är det nära för alla ni som ska ta er an den fina resan runt Vättern. Just det loppet ligger mig varmt om hjärtat och när det nu närmar sig start kommer suget att stå där på startlinjen igen. Jag har 5 rundor i bagaget. Vättern var starten på mitt stora cykelintresse och jag tror n... Läs mer...

Lida Loop 2015- racereport

Lida loop, min tredje start i det loppet. En målgång och ett DNF i protokollet. Loppet som jag helt otippat tog min första pallplats i och året efter hade kanonben och fick ge upp när sadeln gick sönder. Det kändes som det var dags att ta lite revansch (igen) och se om formen från F... Läs mer...

Tempopremiär för i år

Äntligen och lagom till sista tävlingen i Hammerdal kom jag i väg i går kväll. Väderleksrapporten hade lovat regn och kraftig motvind tillbaka från vändpunkten och till mål. Upplagt för lite misärcykling med andra ord.Jag hade fått låna Hasses cosmichjul och aluhojen såg lite mer ut... Läs mer...

Radereport Långa Lugnet (en andraplats)

Uppladdningen inför årets långloppspremiär hade mycket att önska. Jag tänkte att onsdagens backtempo skulle krama ur benen ordentligt men 7 minuter på max gjorde inte det. Jag vilade sedan torsdag och fredag och kände att det hade behövts ett pass för att väcka benen. Men fredagen gick... Läs mer...

Backtempo- för första gången kom jag sist

”Säger som Kalle Wahlström från Svett och Etikett- dags att dra till Lövstabadet och bli förnedrad i backtempo” Läs mer...

Härjedalstrampen MTB 5 cyklar av 5 (racereport)

Jag lovordade ju Härjedalstrampens bana förra helgen när vi var där för en banvisning. En av de finaste jag någonsin åkt. Jag har längtat hela veckan efter att få åka stigarna igen. Inte bara för att det skulle vara nummerlapp och race utan för att det gav så mycket cykelglädje. Så... Läs mer...

Det var typiskt 2.0- det stod ett träd i vägen

I går bloggade jag att det var typiskt att jag kände mig krasslig och inte kunde köra tempot. Efter två vilodagar var jag superpepp att hojja runt Frösö kort och försöka slå snabba Jimmys tider på stigarna. En överpepp Helena är inte alltid så bra.Men det började fint även om benen... Läs mer...

Fäbodar, grusväg och blöta stigar - två bra pass

Mina ben var lite mer slitna än jag trodde idag. Gav mig ut på vad jag tänkt skulle bli ett grusvägsrally i misärväder. Hade fått ett tips på en runda som skulle vara fin. I ett par plusgrader och duggregn gav jag mig i väg ned mot Torrvallen och därifrån ta grusvägar förbi Morvall... Läs mer...

MTB is the shit även med tokseg kropp

God kväll. Många är nog så där härligt post-långloppströtta just nu. Billingeracet och Skandisloppet har ju gått i dag. Varför stod inte du Helena på start i Skövde i dag då kanske du tänker. Jag har ju startat min inte så himla långa tävlingskarriär just i Skövde denna hel... Läs mer...

Happyride är fina saker

Vilken kväll! Först ett spinningpass med fullsatt sal. Ett gäng som verkligen körde hårt. Jag levererade ett bra 45 minuters pass. Ihopsatt lite hastigt musikmässigt men som fungerade fint. 18.20 var jag hemma och slängde i mig en smörgås och bytte sportbehå och på med benvärmare, lå... Läs mer...

Två heta cykeldagar och starka ben

(Ett par dagar gammalt inlägg. Mer intressant med mtb? läs dagens inlägg i sådana fall i bloggen. Vi har varit i spanien och cyklat racer. Ett par inlägg om det ligger på bloggen) Läs mer...

Stigpremiär med kalasben och punktering- eller jag vill aldrig sluta cykla

Det ryckte lite i mina ben i dag. Efter fyra ofrivilliga vilodagar ville kroppen röra på sig. Jag funderade efter middagen om ett pass på trainern skulle vara ett bra sätt att komma i gång lite. Kände mig lite trött men helt okej från feber och huvudvärk. När jag låg där i soffan och ... Läs mer...

Bucketlist hos mig

Elna, ständigt inspierarande Elna skrev häromdagen om sin bucketlist hemomkring. Den listan väckte min uptäckarlust i massor och fick mig att fundera på vad som finns här i mitt närområde som jag inte upptäckt eller vågat göra på cykel ännu. Eftersom jag "bor" på två ställen (ja j... Läs mer...

Så här känns det att vara stark...

Så tänker Hasse när det gör som ondast på cykeln. Känslan att vara stark. Det är ju ett bra sätt att se på saken. Jag tänkte lite mer att fan jag ska inte tävla något. För jag vill inte ha så här ont. Kanske inte lika bra självpepp.Jag hade sparat det bästa (eller egentligen det ... Läs mer...

Ska vi ge bort för mycket gratisreklam?

Instagram är ett fantastiskt verktyg att sprida reklam. Det måste vara en guldgruva för företag i det avseendet. Helt gratis sprids företagets produkter och når ut till en enorm mängd människor. Självklart är ju företag medvetna om detta. Det är inte för inte människor med många f... Läs mer...

Jag och backar- en njutningsfull hatkärlek

Jag fungerar lite konstigt i bland. Den här backen på bilden ovan är både lång och bitvis så brant som skylten säger. I höstas var det första gången jag cyklade den. Innan hade jag haft gelében upp för första klättringen och mest tittar på omgivningarna. Inte alls pepp på backar. ... Läs mer...

SkiErg-intervallerna på trainern. Hur tänkte jag där?

Kommer ni håg de där intervallerna jag gjorde i SkiErgen i förra veckan? Blandad kompott av allt. Jag tyckte ju att det fungerade bra. I SkiErgen. I kväll fick jag något j***la infall att göra dem på trainern. Med träningsvärksonda och stela lår men med motivation på topp. Läs mer...

Glädjen i att kunna springa lite

Jag löptränade lite i högstadiet och när dottern var i två-treårsåldern och ett par år framåt. Efter en skidolycka 2005 trasades mitt knä sönder och att springa gick inte. När jag träffade Hasse sprang han en hel del och var en inbiten. Jag provade lite att springa då men med bl... Läs mer...

Längtan efter att bara få leka på cykeln. I pumptracken och på stigarna.

Det är grått i Jämtlandet. Visserligen är vindarna lite mildare än häromdagen men sommaren känns så långt borta. Elnas inlägg fick min längtan efter cykel på mulliga stigar bli ännu större. Jag längtar lek i pumptracken på Frösön. Där ska jag hänga mycket i sommar för att sli... Läs mer...

Intervallonsdag- blandad kompott i SkiErgen

Vi har skapat en ny liten tradition Hasse och jag. Intervallonsdag. För två veckor sedan blåste vi våra lungor ur oss upp för Härke. I onsdags stod korta backintervaller på schemat. Efter två gånger konstaterade vi att det minsann var en ny och väldigt trevlig vana. Inte själv interval... Läs mer...

Tisdagspeppen- Spanien, trendiga muggar och fullbokad spinningklass

Om exakt tre veckor har vi rullat vår första tur. Troligtvis runt Rebate. Vi sitter med all säkerhet ute på altanen efter middagen och samlar i hop lite intryck. Det är med lika stor säkerhet varmt och skönt. Kanske har vi grundat brännan en aning. Läs mer...

Skitig påskcykling med Dala-feeling

Det var ett tag sedan vi sprätte omkring här i hjärtat av Sverige. Jag hade hoppats på att det skulle vara bart och isfritt på stigarna. Det var det inte. Men grusväg och asfalt behöver inte vara tråkigt det heller. Hasse ville visa en fin runda han körde på crossen i höstas. Öv... Läs mer...

Om den här #kompiskampen den som förstörde min vinter

"Jätteskoj! På riktigt. Dels för att det inte är en tävling om mest som dragit runt mest effekt och för att det blir roligt att se sin egen utveckling. Att göra en tröskel på 20 minuter är en sak. Att köra så hårt jag kan under 20 minuter är helt klart en annan. Fördelen ell... Läs mer...

Gör egna mellanmåsbars- 3 varianter Raw-style

Jag gillar Raw-bites och Paelo Nordics energibarer. Vi har dem i godislådan på jobbet. Enkelt och snabbt inför ett träningspass eller när mellanmålet inte är med. Bara schyssta grejer i vilket jag gillar. Men priset är lite högt. Tänkte att det måste ju gå fint att göra egna till en ... Läs mer...

Bilder och film från Spin Of Hope 2015

Vilken dag det varit. En hel dag i spinningens tecken. För Barncancerfonden. 12 fullsatta pass på Fristilen. Det värmer i hjärtat och jag är stolt över att vi levererade en sådan bra dag för tredje året i rad. Än vet jag inte om vi lyckades samla in mer pengar än föregående år men v... Läs mer...

3 gånger upp i Härke

Hasse var inte svår att övertala. Han hade varit lika pepp som mig på att bränna ur både ben och lungor uppför Härkebacken. Jag hade ett stakintervallpass på 30 minuter sedan lunchen i kroppen men skapligt pigga ben. Vi rullade ut mot Frösön och Vallsundet väl påklädda. Solen ... Läs mer...

I mitt kök - diskar vi cyklar

Jo du läste rätt. Eftersom jag är vuxen och får göra precis vad jag vill så handdiskar jag cykeldelar. I diskhon. I köket. (Att vara vuxen innebär förvisso att jag själv måste ta hand om städningen efteråt. Det är väl inte lika roligt)Vi har fått hem våra ramar från killen som l... Läs mer...

Träning är inte alltid glada ansikten- eller fem saker som sänker vilket pass som helst

Jag läste ett bra inlägg häromdagen om träningens baksida. Lugn bara lugn. Jag ska inte gnälla på Instagrambilder eller dyka djupare ned i åsiktsträsket. Jag tänkte bara lyfta fram att träningen inte alltid är en dans på rosor. Inlägget 3 saker som gör träningen kass av Johannes va... Läs mer...

Til Brunflo och hem på smala hjul - racerpremiär med andra ord!

16 mars. Jag försöker komma på om det har varit tidigare racerpreimär någonsin för min del. Tror inte det. Men när vädret tillåter en kvällsrunda är det svårt att låta bli. Säkert kommer vintern att göra ett sista tappert försök med lite aprilsnö så småningom. Läs mer...

Detta är en anledning till att jag rör på mig

I bland duggar åsikterna om min träning tätt. De som vet bäst tycker att jag tränar för mycket, för ofta, att jag borde ta det lungt, att jag inte hinner med något annat än att svettas, min familj blir lidande, jag borde ta det lungt och att det inte kan vara bra att träna som jag gör. Läs mer...

Låt medaljerna stå framme!

Anna har en egovägg där hon satt upp träningsminnen som betyder mycket för henne. Det är väl ett jättefint sätt att låta det man är stolt över komma fram eller hur? Jag lägger undan nummerlappar och diplom i en låda. Förut hängde medaljerna i hallen lite slarvigt. Fina saker som ja... Läs mer...

Vasaloppet 2015- kallas det här skidåkning?

Så stod jag där på start. Vasaloppet, det riktiga loppet. Vädret lovade värme och jag förstod att fjolårets avsaknad av spår skulle upprepas. Hade inte föreställt mig att det kunde vara värre men det var det. Jag har aldrig blivit så blöt om fötterna och lyckades susa in på e... Läs mer...

Prerace Vasaloppet- värmebölja, klister och statnummer.

Det blir värmebölja i morgon. Uppemot fjolårets 10 plusgrader. Med all säkerhet blir det grisföre. Å andra sidan är jag ju van det. De senaste två åren har ju varit en parodi på skidor. Läs mer...

Det finns intervaller och så finns det intervaller.

Jag följer min plan. Sista tuffa passet inför Vasan i går. Kort och intensivt för att sedan köra lugnt i kväll på spinningen som instruktör (en utmaning) och vila onsdag och torsdag. Eventuellt åka ett lugnt och kort skidpass på fredag. En möjlighet till en extra dag i Storhogna me... Läs mer...

Lördagsfys - pers i pullups och bjuder på en bålövning deluxe

God kväll! Jag är på banan igen. Sömn och ett par kannor ingefära och citron gjorde visst susen. Mest sömnen tror jag. Eftersom jag ville vara på den säkra sidan och inte gå ut så hårt valde jag bort att köra som deltagare på Hasses pass. I stället ägnade jag en halvtimme i... Läs mer...

Ett par tips inför Öppet spår/Vasaloppet

I somras delade jag med mig av ett par snabba tips inför Vätternrundan. Ett inlägg som blev uppskattat. Tänkte nu dela med mig av lite tips inför Öppet spår. Du kan nog applicera det mesta på ett Vasalopp om du vill. Jag har aldrig åkt vasaloppet men tänker mig att det skiljer lite i st... Läs mer...

Första intrycket av Garmin Forerunner 920XT

Jo men jag är lite prylnörd. Jag erkänner. Nya prylar är alltid lite extra motiverande för träningslusten. Outdoorexperten var snabba med leveransen. Nya klockan kom nämligen på förmiddagen i dag. Jag åkte upp och hämtade ut den och kunde ladda den och bekanta mig med klockan innan spi... Läs mer...

Styrkeövningar - cirkelförslag

Hoppas ni har hängt med i inläggen om styrkeövningar. Om du inte gjort det finns inlägg om bålövningar, benövningar och sist överkropp. Som jag skrivit tidigare kan du kombinera som du vill själv, antingen en grupp var för sig eller sätta i hop ett pass av föreslagna övningar. Vi ... Läs mer...

3x 20 minuter i SkiErgen - skönt på ett sjukt sätt + film

Jag följer min plan. Känner en stor tillfredställelse när jag genomför de där passen som är mentalt jobbiga. De som jag helst skulle vilja slippa. Som tröskelpassen. Jag vet att de gör mig lite bättre. Att de ger utdelning i slutändan. Det handlar om tålamod och våga lita på att äv... Läs mer...

Mina mål inför cykelsäsongen 2015.

Vi, Hasse och jag, har inte direkt spikat sommarens aktiviteter ännu. Vi har nog på båda håll en tanke om vad vi vill göra. Det gäller att få i hop det där till någorlunda ett. Det är ännu inte klart men jag har en struktur som jag kan dela med mig av än så länge.Jag började formul... Läs mer...

Styrkeövningar del 3 - rygg höft och överkropp

Så har vi kommit till den näst sista delen av styrkeövningarna. Jag samlar de sista övningarna under rygg, höft och överkropp. Har du missat inlägget om bålövningar och benövningar finns länkarna ovan och i slutet av inlägget. Nästa inlägg kommer jag ge förslag på ett par cirklar ... Läs mer...

Styrkeövningar del 2 - Ben

Som ni läste i första inlägget om båläövningar Mattias Bertilsson ett inlägg om styrkeövningar för oss cyklister. Bra ide tyckte jag och samlade i hop de övningar som jag använder mig av. Precis som i förra inlägget vill jag intesäga att det är övningar specifikt för cyklister oc... Läs mer...

Styrkeövningar del 1- Bål

Mattias Bertilsson önskade ett inlägg om styrkeövningar för oss cyklister. Det var en bra idé tyckte jag. Därför tänkte jag dela med mig av de övningar som jag använder mig av. Jag vill inte säga att det är övningar specifikt för cyklister eller att de kommer att göra någon snabba... Läs mer...

Födelsedag och fin dag i Kopparrännet

Vi är i Rättvik i helgen. För att fira min och svärfars födelsedag. En helg i Rättvik innebär att kroppen går ned i varv och dagarna blir så där skönt lunga och långsamma. Välbehövligt. Läs mer...

"Men det är värt varenda minuter när man märker reslutat" - Under skinnet på en hårt satsande junior

Jag är en nyfiken person. Jag ville veta hur man står ut med kalla tår i pjäxor vinterdag efter vinterdag i väntan på liften. Jag ville också veta vad som driver en ung kille att ägna det mesta av sin tid till träning för att nå sina mål.Veta vad målen handlar om. Jag ville veta hur ... Läs mer...

Ska vi prata lite om cykelbyxor?

Jag tycker vi gör det! För cykelbyxor och varför man ska ha det, är den vanligaste frågan jag får som spinninginstruktör Cykelbyxan ger även de mest nyfikna blickarna i omklädningsrummet före spinningen. Ett inlägg om det du kanske funderar på men inte vågar fråga eftersom det känn... Läs mer...

Kvällens tröskelstege- en kamp mot negativa tankar

Jag hade längtat lite efter trainerpasset. Lite smått upprymd i slutet av arbetsdagen för det kändes som jag skulle ha lite att ge i kväll. Kroppen har känts stark under helgen. På väg hem ett par hundra meter från jobbet fick jag ordentligt ont i magen. Kan få det i bland och blev lite... Läs mer...

Det här med lite cykel och mycket annat.

Jag har fått frågan varför jag ängar så mycket av min vinterträning på skidor och inte på cykel. Jag försöker ju bedriva någon form av tävlingssatsning sommartid och cykel är min huvudsakliga syssla. Jag tänker lite så här: Läs mer...

Dagens skate - med livet som insats