Helena Enqvist

Bloggarkiv 2009

Jag vilar lite

Det är ovant att bra köra en gång i veckan, i går gick det skapligt, lite stel efteråt och ont efteråt. Annars går det åt rätt håll just nu. ett pass blir det på tisdag också, ska tema rpm igen, sen är det vila över jul. Får se sedan hur det blir att komma i gång med strykan, man tappar mycket. Läs mer...

Det jobbigt just nu

I bland går det inte som man har tänkt sig. jag har harvat på med ryggen, har äntligen tagit mig i väg för att få någon ordning på den. 3 veckor med sjulgymnasten, i går ett läkarbeösk. Ordinerad vila från träning, promenera får jag göra. I januari röntgen och vidare utredning, t... Läs mer...

I stället för att sova

lyssnar jag på musik och bara förundras över min nya fina dator som jobbar så snabbt1 Cissiliten är sjuk, riktigt sjuk, och då kan jag inte sova, skrämd av allt snack om grissjukan tassar jag in på hennes rum var och varannan minut för att se så hon är vid liv. Tillbaka till spädba... Läs mer...

Jag går som i en dvala

Pendlar i humöret. Har kört på hårt ett tag, för att få till mitt eget spinnpass och sen kört rpm på det, det känns i kroppen. Benen är tunga, huvudet är inte ritkigt med. Lägg på hög press på sig själv och reslutatet blir grina ena sekunden för att sen vara glad. Inte bra. sambo... Läs mer...

Första passet på egen hand.

Blir i morgon, ska ta Hannas RPM, teamde halva passet förra veckan och nu är det bara att ge sig i kast med hela. Lite nervös är jag, för alla låtar sitter inte så där perfekt som jag skulle vilja. Inte nu när jag lyssnar på musiken och ser på dvd:n men det lär ju lossna när jag sitt... Läs mer...

Nu är jag godkänd!

Hemkommen från en underbar träningshelg i Göteborg! Vilken upplevlse, dels för att förmånen att utbildas och köra för Anna Key och för att träffa andra cykelintresserade. Har fått med mig så mycket bra, nya sätt att coacha på, nya infallsvinklar när det gäller musik som jag även ... Läs mer...

Det närmar sig!

Inte många dagar kvar nu tills göteborgsresan och cykelfrossa. Jag längtar samtidigt som jag börjar bil nervös, mestadels för att jag har lite kill i halsen, men av erfarenhet misstänker jag att det är det vanliga nervositetkillet. Har defentivt inte tid att bli sjuk just nu. Lyssnar ... Läs mer...

var är styrkan?

Ett styrkepass och jag inser att mina forna styrka just är forna styrka. Jag är ju supersvag, mina armar liknar mer spagetti än de välsvarvade jag hade för ett år sedan (svarvade var kanske att ta i men ni fattar). Men det är bara att bita i hop och slita. Börjar få in rpm-låtarna, ... Läs mer...

Personalfest

Det utlovades en "rolig!" överaskning på Fristilens personalfest i dag. Easy line deluxe eller vad man ska kalla det. Först en vanlig runda men med uppmaning att ta i ordentligt, bara det gjorde att benen skakade rejält. Sen skulle vi peppa varandra, två och två, den ena körde och den andr... Läs mer...

sleten

Känner mig lite så nu, trött, mestadels uttråkad, inte anade jag hur långa dagarna är när man inte har ett jobb att gå till. Onsdag ska jag få göra lite nytta och hoppa in en dag på vålrdplaneringsteamet. Luftade fujin i dag och åkte över ås och Kännåsen, har en känsla av at... Läs mer...

Min nervösa dotter

har provat sin nya "tävlingsdräkt", fuji raceteam/egons kör hon för i mogon på DM, har fått låna Kalle på egons sons fujibyxor och fick en alldeles egen tröja! Mina benvärmare funkar även. Tänk att lillgumman ska i väg i morgon, jag kommer att vara snäppet nervösare än henne. Far... Läs mer...

Mer spinning än tramp ute

Jag får så dålig samvete när jag inte passar på att vara ute och cykla, kankse inte så sunt men jag vill hellre nöta asfalt än att sitta inomhus om jag ska vara ärlig. Absolut inte tråkigt att köra spinning med taggade deltagare men jag vill ta tillvara på det sista av träningssäson... Läs mer...

Broarna runt

Defentivt lider jag av nervositetsförkylning eller vad man nu ska kalla det. Inför vättern blev jag dundersjuk, laddad som tusan med rinnande näsa, men när jag väl stod på startlinjen mådde jag skapligt, inför vertex var det samma visa. Nu stundar broarna runt, i tisdags började jag n... Läs mer...

dippar

I bland får jag rejäla dippar, träningen går riktigt utför, ingen motivation eller kraft i kroppen. 2 dåliga pass på raken, vågar man sig ut i kväll? Baksidan med detta är jag blir så fruktansvärt arg och irriterad. Jag har känt mig helt slut, efter rpm-passet i tisdags mådde jag... Läs mer...

Inte alls pigg.

I dag var det inte riktigt min dag i dag, seg och trött i kroppen. Körde pass i dag blev ovanligt flåsig, det är lite jobbigt när man har mick på sig och försöker att inte häsa alltför mycket. Nåja, träningen är gjord och bäst av allt var att sambon var med! Han är numer medlem ige... Läs mer...

Härligt

Jag gjorde ett bra lopp i går, tiden är det minst viktiga med tanke på väderomstädnigheterna, ruskig motvind, regn och småkallt. Jag hamnade alldeles ensam på flygrakan och benen fick jobba rejält. Taktiken fungerade sedan, hänga på bita i, gick också upp och drog bitvis. I ås splittr... Läs mer...

I morgon är det dags!

Jag är riktigt nervös, stissar omkring här hemma och för mig att det kommer att riktigt åt skogen i morgon. Vertex stundar, 5 mil, som ett kortare träningspass... Magnus ska åka köra, jag har tatiken klar, ta rygg på honom och inte släppa honom för allt i världen, vilket troligtvis... Läs mer...

Nya dojor

Under RPM-passet insåg jag att det var akut med nya spinning/mtb skor, det luktade riktigt illa kan jag säga. Men det blir ju så när man använder skorna ute. När jag blev anställd på Fristilen avslutades mitt medlemsskap och jag hade pengar innestånde. Perfekt, smet in på Cykellogen på... Läs mer...

RPM-pass i kväll

Mina förhoppningar om att kunna cykla obehindrat under denna vecka när jag är alldeles själv är borta, det regnar lika mycket i dag som i går om inte mer. Tråkigt. I går gymmade jag, skönt som tusan måste bara få in det regelbundet igen, det är svårt att få i hop allt. Kan ju in... Läs mer...

I går blev det dubblet

Hade ett jättebra pass i går, bra tryck i salen och laddade deltagare. Har fått en sväng med överskottsenergi igen så jag for hem, slängde i mig en banan, lastade contessan på bilen och åkte in på Frösön. Tog den kortare rundan, åskväder på intåg så jag ville inte ut någon läng... Läs mer...

Rakade ben

Det diskuteras mycket hurvida killar ska raka benen eller inte i cykelkretsar. Hurvida detta gäller för tjejer behövs ju inte talas om. I dag missade jag den punkten rejält. Tänkte när jag drog på mig cykelstassen att det spelar ingen roll i kväll, jag ska ju bara ut och cykla i min e... Läs mer...

I går

gav mig ut i regnet, finväderscyklisten som jag är trotsade vädret och det var riktigt skönt ute, frisk luft. Fick en sån längtan att börja tävla på hojjen, tanken kom över mig i Rödöbacken, tankarna skenade i väg, tatiktänk, hur jag skulle hänga av alla i backarna (här dagdr... Läs mer...

Regnrusk

Sommarvärme ubyttes mot kalla skurar och moln. Men jag tycker helt ärligt att det är riktigt skönt, nu går det att sova om nätterna, frisk sval luft i sovrummet istället för klibbande värme. Rabatten vattnar sig själv, jag slipper springa med slangen. Cykla går det ju ändå, jag k... Läs mer...

trötter

Jag är trött och hungrig. Mina matattacker kommer mer ofta nu, inte sugen utan så där vrålhungrig när det inte känns som om det finns något stopp. Snart dags för lunch iallfall, bara en timme kvar. Trött som sagt, hade inte inte det där riktiga trycket i kroppen i går på spinning... Läs mer...

Det håller i sig.

Varmt, väldigt varmt. Kroppen börjar så sakta vänja sig. Det är tungsamt att träna just nu, det sliter hårt på kroppen. Kvällarna är ändå skapligt svala, racer går bra, lite fartvind kyler, nu är det nästan så att jag vill ha lite vind för nedkylningens skull, men bara lite. ... Läs mer...

Det är helt udnerbart

Just nu! Värme, sol, helg, sambon är hemma! Tänk att det blev sommar! I går spenderade gumman och jag ett timme i skogen på mtb, enda smolket i bägaren var alla mygg, helt otroligt mycket kusar i skogen, så fort man stannade upp var man täckt av dessa. Mig biter de inte på samma sätt so... Läs mer...

Sittställning

En nackdel med att frakta cyklar i bilen titt som tätt är att sadelhöjden inte bir så där hundraprocentigt bra. Trots en bit tejp där den suttit känns det inte så bra, inet just nu. Tänk vad känslig man är, höjer jag ett par milimeter känns det inte heller helt hundra. I går och tur... Läs mer...

Mina ben

Uppenbarligen slet mina ben hårt i går i vinden jag hade i ansiktet mest hela rundan. Jag är så stel i dag, går som en skadeskjuten hare. Hade tur också i går, ostadigt väder när jag åkte hemifrån, svarta moln på himlen men jag lyckades cykla runt ovädret, vinden tilltog från Brun... Läs mer...

Stark

Det känns om jag stigit upp ett snäpp nu under våren. Har mer tryck i benen och kör mycket snabbare överlag än i fjol. Vättern var ett kvitto på det när jag klarade att åka med i realtivt hög hastighet under lång tid. Jag känner mycket stark och har mycket mer att ge bara jag blir ri... Läs mer...

Så var jag där i gen

Som väntat kom smällen efteråt, åkte hem från jobbet i dag och somnade i soffan ett par timmar innan jag skulle hämta gumman. Bättre att ta en halvdag flex än att vara borta från jobbet i morgon tänkte jag. Näsan är som en öppen kran just nu. men det är helt klart värt det, det... Läs mer...

Avklarat

Nu är det över, det känns skönt samtidigt som det är lite tomt. Rundan har varit blöt, blåsigt och riktigt rolig! Jag hade förvånatsvärt pigga ben, inget större problem med andningen eller pulsen, låg högt de första milen, säkert mycket av späningen. Stannade i 3 depåer, inte d... Läs mer...

Ja då åker vi snart!

Skulle ljuga om jag sa att jag är i form och mår bättre i dag, men jag ska runt, känner efter när jag kommer ned! Vi åker i natt, det sista ska packas, cissi ska skjutsas ned till Svenstavik och sen kommer sambon hem. jag är lite pirrig nu, så ska det vara! Läs mer...

jag måste bara få gnälla

jag har haft ont i halsen, huvudvärk och onda knän. Det känns allt annat än bra måste jag säga. Jag som skulle ta sista långturen i helgen, rulla lite lätt till veckan, bara ladda och må gott, i stället har jag vankat omkring här hemma och förpestat min omgivning, ätit på tok för m... Läs mer...

Vart är solen sommaren och värmen?

Tittar man ut genom kontorsfönstret blir man deprimerad, minst sagt. Det haglar och regnar om vartannat, i bland spricker det upp för en kort stund. Sådant här väder vill jag inte ha, inte alla studenter i morgon heller. Min bror tar studenten i morrn, sliten är jag sa han i telefon i dag, ... Läs mer...

10 dagar kvar!

Tänk vad tiden går, bara tio dagar kvar innan vi är i Motala och njuter av allt vad cykel heter. Jag har nått mitt mål med antal mil och några däröver, har cykat med mtb än vad jag hade tänkt, men det gör inget, det är bra träning det med. Ska snart börja packa, ta vilodagar som ver... Läs mer...

överskottsenergi

Jag har tonvis med energi just nu, känns som jag kan hålla i gång jämt. Trots vin i går kväll har jag trampat in på fristilen, kört mitt pass och trampat hem, är i startgroparna att valla runt gumman i skogen och vill gärna ta en tur på fujin till kvällen. Bäst att bara rida med på ... Läs mer...

ryggen höll på cyklen

jag fick ont i ryggen i förrgår, bara så där av ingenting, haft stora problem att förfltytta min kropp. Risdynor värktabletter och lite gnäll har jag kurerat mig med. Vilat i två dar i förhoppningen om att det ska bli bättre. Inbillade mig att det går att cykla bara jag tar mig upp... Läs mer...

Jag är så trött

Har passerat 100 mil och jag hade en tanke att fortsätta cykla cirkus 20 mil i veckan, nu blir det inte riktigt så, dels är det inte cykelväder på långa vägar, sen så är jag trött, i hela kroppen, i varenda muskel. Det har blivit många timmar mtb på senaste tiden, plussa på landsvä... Läs mer...

Pulsklockan lever ett eget liv.

I dag hade jag helt plötsligt 108% i maxpuls, sedan levde pulsklockan ett eget liv. Låg stadigt på runt 55-60% största delen av turen, trots att jag slet som ett djur i motvinden från Brunflo och hem. KOm upp i höga 72% på Vallsundsbron. Är det dags för batteribyte i pulsbandet tro? Task... Läs mer...

Kroppen är trött

Jag valde bort landsväg i går för att i stället ta fram Mtb:en och ta en tur runt Frösön. 4 timmar var jag ute, på små stigar, körvägar och grusvägar. Grymt roligt, mitt dåliga lokalsinne och lite halvtaskig karta gjorde att jag mer än en gång körde fel. I dag känns det i kroppe... Läs mer...

Ingen bra dag

Istället för att åka Brunfloviken runt åkte jag lite cykelbanor till Torvalla och till Lungvik. Ingen kraft i kroppen, pulsen kom inte upp alls förens jag skulle över Vallsundsbron på vägen hem. Så fort jag tog i lite grann sloknade benen, kroppen ville inte i dag helt enkelt. Jag är sn... Läs mer...

Mtb i går

När jag skulle pumpa bakdäcket på racern gick ventilen av, jag kränger gärna inte av bakdäck på egen hand, inte när jag har en sambo som gladeligen gör detta åt mig. I stället la jag om mina planer och tog med mig contessan för en stund i skogen ovanför oss. Stigarna var torra och fi... Läs mer...

Sega vader

jag träningsvärk i mina vader, det händer inte ofta. Fullbokat på mitt pass i går och det var riktigt roligt, det blir en helt annan stämning. Laddar mentalt och masserar mina vader, jag ska ut och cykla med en kollega från Fristilen, hon är sjukt stark, dock inte jag. Dessutom står f... Läs mer...

Två dagar

Har cyklat med ben som är jättetunga, känner mig inte sliten i kroppen men benen vill inte som huvudet. I går tog jag en lite längre tur, småkallt och blåsigt. I dag spelade vädret ett stort spratt med mig. Motvind till Brunflo, gick segt, flaggorna stod rakt ut. Skön Medvind ända till ... Läs mer...

jag är som en överkörd bäver

platt av energibrist, jag orkade inget igår, återhämtar mig mycket dåligt. Tänkte cykla i dag och en liten tur i går, har kört spinningspasset, det räckte. I morgon tar jag nya tag och ger mig i väg på en cykeltur efter jag har lämnat av gumman på skolan. Undrar om jag ska ta svängen... Läs mer...

Så här nervös var det längesedan jag var.

Fick sms av Erik igår om att jag fick ta hans pass i dag och så skulle han göra utvärdering. Både debut och utvärdering på samma gång, vill bara lägga mig ned och dö. Nu fungerar ju inte verkligenheten så tyvärr, det är bara att samla mod och göra det som jag laddat för så länge.... Läs mer...

Nu har jag varit duktig!

Trots trött dotter, lika trött mamma och en sambo med invärtes stress cyklade vi till jobb och skola! Både bidragit till att hushållskassan inte minskat och en liten insats för mijön. Inte illa pinkat en gråtrist måndagsmorgon. Måste erkänna att det är rätt skönt att få fisk luft p... Läs mer...

Blir lite irriterad på mig själv

Jag kan vara en riktigt häxa när jag lägger den sidan till. I dag gick min irritation utöver sambon när jag inte klarade att hänga med i hans tempo. Sega ben och trött kropp gjorde att jag inte kunde köra på så hårt, så kan det ju vara i bland. Det är bara så svårt att ta in det at... Läs mer...

Nu så

I går körde jag igenom mitt pass med ett par kompisar, gick bra, fick bra feedback, smås aker jag måste fila på dock. Innan jag åkte hem i går fick jag anställningsavtalet, instruktörströja med mig! Nu är det klart, ingen återvändo, jag är numer officelt spinningsinstruktör! L... Läs mer...

årets första år.

Vi kom äntligen ut! Blev en tur runt Brunfloviken, bäst att börja rejält:) Vilken underbar känsla att få ge sig ut, nu har det dragit i gång, ett par mil närmare vättern nu;) Läs mer...

Ett försök

Jag har inte tränat på väldigt länge, segdraget halsont har det varit. Tänkte prova att styketräna litegrann i dag på lunchen. När jag har vilat så här länge känns det jättetungt att komma igen samtidigt som jag riktigt längtar att få göra lite nytta. Förhoppningsvis blir jag int... Läs mer...

det upprepar sig

Tittade igenom min träningskalender och såg att jag var sjuk vid den tiden även i fjol, långdraget var det då också lika som nu. Vårsjuk finns det något som kallas så? Överträningssympton kankse. På grund av alla sjukdagar i fjol gick jag ned mycket i vikt, i år har jag däremot gåt... Läs mer...

Vilken dag!

Nu har jag klarat av utbildningen och börjar teama med Magnus i morgon på hans spinningpass och på ett pass på månad, efter 4 maj ska jag köra egna pass, jag är alltså spinning instruktör nu! Dagen har varit intensiv, mycket att lära sig, en hel del cykling, provat på lite olika typ... Läs mer...

cykla jag vill bara ut och cykla!

Nu är det faktiskt inte så länge kvar tills det går att ta den första landsvägsturen, snön måste bara bort först iof. Jag har cykelabstinens just nu. Cykelsurfar, pillar lite på hojen. På tal om att cykla så ska jag gå spinningutbildning i helgen, ska avancera in i spinningsalen,... Läs mer...

Jäklar vilken kick!

Jag har gruvat mig något så fruktansvärt den senast tiden, frågat mig om jag verkligen vill och klarar av instruera. Nött forza till jag hatat uppvärmningen. Träffade Stina i tisdags för att få feedback och lite tips. En ny skiva med mig hem och nytt självförtroende körde jag först f... Läs mer...

vilket väder!

Hallelulja vilket väder, hoppas det håller i sig till i morgon då det ska åkas skidor i Klövsjö. Gumman ska spendera veckan hos farmor och farfar så vi passar på att åka skidor innan. Har lite dåligt samvete över att inte vara ledig när det är sportlov, men i bland har man inte möjl... Läs mer...

Med en stor kopp kaffe

sitter jag framför datorn och bränner en skiva för forzan. Ska snart i väg och träna ett par timmar innan det är dags att hämta Cecilia på skolan. Jag måste sätta passet, framförallt uppvärmningen på de tre veckor som är kvar nu. Det måste gå bättre än sist. I mars ska jag gå... Läs mer...

Vilken helg!

Vi har haft en helt underbar helg, bara vi tre. I går var vi på medvinden, invigning av skridskobanan med massor av folk! Vi avslutade på badet och tog sen hem indisk mat. I dag tog vi med fika och åkte till Marieby längs medvinden. Det var lite för kallt, 15 minus och jag trodde att so... Läs mer...

Plågat mina ben till yttersta

I bland får jag till det, tar i så jag håller på att svimma i gymmet, i dag var en sådan dag, benböj med ruskigt mycket vikt på stången, därefter utfall med platta i famnen och benpress. Jag som lovade mig själv att fokuera på överkroppen i dag. SÅ kan det gå. Nöjd är jag i allfal... Läs mer...

Kanske inte var i gång.

Det är envisa baciller som florerar, det vill inte riktigt bryta ut, jag går och småhostar på mornarna, är trött och nere. Ingen vidare träningsmotivation. Det är stressande för jag måste få till forzan på onsdag. Det lär väl lösa sig, men ändå.- har alldeles nyss tränat en halv... Läs mer...

jag är i gång

Tränar frenetiskt forza just nu, måste få till uppvärmningen, på onsdag är det skaprt läge och jag känner mig allt annat än beredd. Spann i går, Magnus skulle ha premiär på sitt nya pass, jag hade hjälpt till att bränna skivan, vilket jag troligtvis inte får göra igen, den fun... Läs mer...

Ligger lågt

har inte tränat på en vecka, har iof inte börjat klättra på väggarna ännu, blev skakis på väg till tvättstugan i morse. Aja, i morrn ska jag slänga upp labbarna på trainern och köra lite lätt, söndag kommer att ägnas åt forzaträning, även den lätt...jag ska ta det LUGNT, men d... Läs mer...

Dundersnuvig

Trodde jag skulle klara mig från förkylningarna som härjar, ganska överpositivt tänkande när man spenderar arbetstiden bland just sjuka människor. Har snorat och nyst i två dagar nu, trots det var var vi till Sundsvall och spenderade lite pengar på Ikea, har således spenderat hela dagen... Läs mer...

ingen trainer

var väl lite för ivrig där, det tar ju ett tag innan ett paket kommer, så ingen trianer i helgen. Ska in på Fristilen i dag för att träna uppvärmningen på forzan, den sitter inte än, famlijen ska på isen och åka skridskor. Jag är skakig i kroppen och känner mig inte riktigt kry ... Läs mer...

jag har en trainer i morrn!

Följer med späning min order genom sverige via posten. Lite roar mig, så är det. Jag har äntligen fått fingrarna ur och beställt den, halva i födelsedagspresent från sambo, han lär ju i vilket fall som helst använda den lika mycket som jag.... Så i morgon kan jag förhoppningsvis h... Läs mer...

Nytt träningsår!

*Jämthjulingen *vätternrundan för trejde året, siktar på att komma runt 10 timmar. *Vertex Velo *milkotrampet *broarna runt Ska averkas i vår och sommar. Ska cykla mer mtb, finns så otroligt fina stigar, överallt. Prova att springa mer har jag också tänkt mig. Forza och ... Läs mer...