Helena Enqvist

Bloggarkiv 2008

nyårslöften träningstorka och viktfobi

Ja då var det snart 2009, nyårslöften ska ges, jag ger inga sådana, kan ändå inte hålla något. Möjligtvis skulle jag kunna lova mig själv att inte vara så hård mot mig själv, släppa lite på prestationsångesten. Träningstorka igen, har inte gjort många knop på sistonde, åtm... Läs mer...

Hemma i vardagen

Så var man tillbaka i verkligheten, snö kallt och julstress. Har inte hunnit handla juklappar klart, tog oss samman och sprang runt i går, sega trötta och mossiga. Men det får blir vad det blir helt enkelt. Stryketränade en stund i går på Fristilen, hemma bäst när det gäller gym! ... Läs mer...

Santa Lucia

Inte i julmening utan dit har jag bla annat tagit mig pa en cannodale cynapse som inte var som min egen fuji dirket. Jag har cyklar uppfor och uppfor lite mer upp och verkligen alskade det! Nu kanns vara sma kullar hemma pà jamtlandsk mark futtiga maste jag saga. Helt underbart att fa se bergen ... Läs mer...

Semester!

I morgon åker vi! Ska hämta upp svärföräldrarna. 8 på lördgsmorgonen avgår planet till Gran Canaria. Herregud vad skönt det ska bli med semester. Magnus gjorde sista arbetsdagen i dag, jag har morgondagen kvar, men det lär ju gå fort. Cykla ska vi göra, bada, springa och äta gott... Läs mer...

En dag mindre i veckan

Tränar jag, såg det i kalendern nu, å andra sidan känner jag mer trött efter varje pass nu. Kanske har hittat en bra balans, styrkepassen sliter oerhört mycket på kroppen, trodde inte att det skulle vara så tungt och jobbigt som det är, blir bara värre för varje gång. Jag blir väl st... Läs mer...

Jag är så nöjd!

Vilket otroligt roligt och välgenomtänkt styrkeprogram jag har fått! Kroppen får verkligen en genomkörare och jag blir så enormt slut efteråt. Hur stark kommer jag inte att vara till våren? Läs mer...

MIn tur

Cissi har varit sjuk i omgångar, Magnus låg som en säl i helgen och jag har klarat mig undan, tills i dag. Näsan började rinna på morgonen och mitt skrivbord såg ut som i den där reklamen för otrivin. Kändes lite fånigt att gå på infektionsavdelning och vårdplanera när näsan var t... Läs mer...

Helg

Veckan är slut, det är helg vilket innebär att det finns lite tid till cykling! Hinner inte med någon tur under veckorna, dels ska familjen ha sitt och så är det så mörkt ute! Kanske slänga på sig en pannlampa och ge sig ut? Eller kanske inte, mörkrädd som jag är, det finns ju en hel... Läs mer...

förälskad

Ja, så kan man nog säga! Jag bara ler i skogen, hur jädra brant lerigt och stenigt det är. Far som en tuss bland tuvor och vassa stenar utan att gnälla det minsta trots att knän och smalben ser fördjävliga ut. Det är bara så otroligt att få cykla! Jag trodde verkligen inte att det skul... Läs mer...

Det behövdes något nytt.

Jag har kravlat mig upp ur sörjan av självömkande nu. Fått tillbaka träningslusten skapligt och det behövdes lite vila (Kloka ord av er) och något nyt, lite variation helt enkelt. Min sambo har köpt en ny cykel, en MTB, och jag provade den i söndags, tog med mig Cissi och körde lite... Läs mer...

Det är svårt att motivera sig

Är frisk i gen, lite hosta och heshet som sitter kvar. Har inte rört en fena på en vecka och det känns vill jag lova, i pysket. Ändå har jag ingen vidare motivaiton, längtar inte direkt till att träna. Helt sjukt för att vara mig. Hade bokat spinningpass i dag, när jag kom ut från j... Läs mer...

Vilovecka tack!

Nu är jag i en sån där svacka igen, missnöjd med träningen, med mina resultat, eller brist på dem, ingen motivation att träna, ingen tillfredsställelse efteråt. Inte första gången den känslan infinner sig och förut har jag tagit en vilovecka, 7 dagar utan träning har lockat fram gl... Läs mer...

Vilkket väder

helt otroligt ute, och jag som bokat ett pass rpm inne! men å andra sidan så kan jag inte lämna cissi ensam hemma så cykla får jag göra i morgon. Läs mer...

Kettlebells i kväll

Magnus har bokat mig på ett pass kettelbells ikväll, även bokat en 12 kg kettlebell, den är tung den, jag får väl bita i. Ska bli kul att prova det igen, tänk vilka muskler jag kommer att få av regelbundet kettlebellande. I helgen är det milkotrampet. Jag har faktiskt anmält mig, me... Läs mer...

Deppad

Sådana dagar har man ibland, vissa fler än andra. ute är det grått, svart nästan, men det regnar inte. Jag orkar inget mer än ligga i soffan och glo på OS, har avverkat gymnastik, simmning, boxning och nu handboll, totalt ointressant faktiskt. Vill se friidrott och cykel. Cissi är på... Läs mer...

Jag har sprungit!

Förr sprang jag mycket, inte speciellt fort men regelbundet och tyckte det var riktigt kul. Men ett knä och ett nyvaknat cykelintresse då gjorde att jag la springskorna långt in i garderoben. Sambon köpte nya springskor för ett par veckor sedan och jag funderade där i butiken om jag sk... Läs mer...

Cyklar är vackra ting

Jag funderar mycket under tiden jag cyklar, många saker hinner avhandlas inne i mitt huvud. I bland löser jag mindre världsproblem andra gånger planeras veckans matsedel. I dag insåg jag hur vackra saker cyklar verkligen är. Låg på rulle bakom sambon och gled upp vid sidan och såg hu... Läs mer...

Det är varmt allstå

Utan någon som helst träningsmotivation körde jag ett styrkepass i gymmet i dag. Mådde illa under hela tiden, allt blir så extra jobbigt när det är varmt, inne har man ju inte fartvind heller. men passet är avklarad och kroppen genomkörd, träningsvärk väntas i morgon, så är det när... Läs mer...

Järpen

Det blev inget vertex i år, cissi var bara hemma över helgen och skulle upp till sin morfar på söndagen och kommer itne hem förens nästa måndag så vi kände att cykel inte var prio ett. I stället cyklade Magnus upp till Järpen i går, i 30 graders värme och ingen vind. 4 flaskor va... Läs mer...

träningstorka

Denna vecka skulle så stort ägnas åt att cykla, cykla till jobbet cykla efter jobbet. Inget blev det av det inte, jag cyklade i söndags sist, 'är så trött, orkar inte mer än att äta, iof så har det blivit ett pass forza och ett styrkepass under veckan men ingen cykle. hade tänkt at... Läs mer...

Kvällsforza

Hade tänkt att cykla men suget infann sig inte rikigt och regnet hängde i luften. Tog med mig svärdet och gick ned till vattnet i stället och körde en omgång forza. Lite häftigt att stå med musik i Ipoden och svinga utomhus. Grannarna må tro jag är ännu mer tossig än vanligtvis;) B... Läs mer...

cykel cykel

jag har inte gjort många meter på cyklen efter vättern, tre pass endast, det sista fick jag avbryta i Brånan pga av slagregn. Hälen har repat sig. Så nu vill jag cykla! länge långt och hårt, bara det att tiden inte räckjer till. Efter jobbet är ju dagen nästan slut...vill ju umgås m... Läs mer...

Vätternrundan 2008

Start 02:42 Gyllene Uttern 05:39 Fagerhult 07:59 Karlsborg 10:47 Medevi 13:23 Mål 14,08 11 tim 26 min. Det var min andra vätternrunda det. En som gick åt skogen på många sätt som det känns. Jättepigga ben, stark och lätt. En punka precis innan motocyklen släppte i väg os... Läs mer...

vila

Nu vilar jag, kroppen skriker efter att bara ta det lugnt, efter helgens urkörningar känns. Känns gör det också i halsen både på mig och sambon, jag är trött hängig och har huvudvärk. Desperata inhandlade vi enichagard på konsum, rena rånet, men vad gör man inte? Det är egentligen ... Läs mer...

Tänk vad dumt

Jag har ju haft stora problem med min sadel, bortdommnad som attan efter varje tur, jag har letat runt i stan efter en ny sadel, nära att betsälla en ny från bikebuster. Efter 80 mil på nysadeln kändes vätternrundan nästan omöjligt att genomföra, med tanke på hur jädrans ont det skulle... Läs mer...

rehabvetare

blev jag i dag, nu är jag nyutexaminerad, 3 år på mittuniversitet är avklrade och jag är jättenöjd! Magnus hade köpt tårta och en ny träningsdagbok svärföräldrarna kom med presentkort. Rosor fick jag också. Läs mer...

det killar i halsen

Håller jag på att bli förkyld, eller är det inbillat bara för att vättern närmar sig? Förra året kände jag småkrasslig veckorna innan, rädd att bli sjuk så jag inte kunde starta, nu kommer det igen. Nä bestämmr mig för att det är alla blommor och träd ute som har slagit ut och ... Läs mer...

mattankar och mackoman

Periodvis kan jag leva på bröd, satt just och läste en tråd om smörgåsar och insåg sånär att mitt mackätande kanske inte är så bra egentligen. Funderar i bland på att föra matdagbok för att se hur jag egentigen äter, fast å andra sidan vet jag att det lätt kan gå överstyr.... Läs mer...

Japps

Hundra mil är nått, 101 mil står räknaren på nu. Yes yes, Vilken underbar kväll, helt fantastikst, vindstilla, jättevarmt och grönt överallt. åkte över krokom och Kattstrupeforsen, inte så farligt som jag trodde. Susade ned för backarna i 60,1km/h idag, livet är gott att leva. Läs mer...

värmeslag

För ett par veckor sedan klagade jag på snön, blåsten och kylan, idag tror jag fått värmeslag, men klaga ska jag defevitinte. Har ätit godis så att jag har ont i munnen. Får godisattacker i bland, i dag var en sådan dag. Må så vara emllanåt. Spenderade ett par timmar på cykels... Läs mer...

Målbilder

Målbilder kan hjälpa i tunga situationer, verka motivationshöjande. Jag hade en sådan i dag under det sjukt tunga RPM-passet (som för övrigt mestadels kändes tungt efter all träning i helgen). Hade under dagen gluttat lite på Girot och med stor beundran följt bergstemnpt och förfasat m... Läs mer...

82 mil och en vår kantad av vurpor.

Nu har jag cyklat 82 mil, inte så många som jag hade tänkt från början, men snöväder och krångel med cykel har satt sina spår. Denna vår har jag vurpat mer än jag gjorde hela förra säsongen. Förstår inte riktigt vad jag håller på med ibland, senast i dag hamnade jag i grus p... Läs mer...

Tänk att man kan ha så roligt

på en cykel! Jag och sambon körde fartlek/intervaller på vårt egna sätt nu ikväll. Stadstur med rejäla ruscher uppför gator. Stående och med blodsmak i munnen. Låg på raksträckor och varvade ned i nedförsbackar. Det är riktig roligt att susa genom östersund på kvällen, nästan in... Läs mer...

Jag hyser stora förhoppningar

HImlen är molnfri och min lillebror påstod att den röda solen skulle ge bra väder i morgon, just vill jag tro på allt. Cykelföljtetongen lyder att efter sambon tryckt på hos på den lokala cykelhandlaren, med lite förtäckta hot om att lämna igen cyklar och söka sig en annan lokal c... Läs mer...

gahh

Masade mig ut idag i förhopning om att åtmisntonde klämma ett 5 mil. Kommer till byskogn och så börjar min cykel tjuta i gen, trampan kändes lite wobblande när jag ställde mig upp tryckte på. Vända och cykla in på egons. Sist medgav de att det hade fattas en bult som skulle hålla hel... Läs mer...

Jag måste ha retat vädergudarna

för de jäklas med mig, defentivt gör de det. I går var det kallt men vindstilla på kvällkvisten, planerade in en tur efter gårdsmötet, som drog ut på tiden. Hem och på med kläderna, storsjön låg som en spegel. Sambon pumpade däcken och när jag ska gå ut så börjar det spöregna, ... Läs mer...

Sackar efter

Två dagar med intensiv blåst gör att jag känner mig stressad över mina mil inför vättern. Har häflten kvar att cykla av på 4 veckor, samtidigt som kalendern är fullbokad med introduktion, möten och c-uppsatsskrivande. Två veckor kvar att göra klart den, ite för att jag tror att jag ... Läs mer...

vem vurpar i en uppförbacke?

vem om inte jag? Knät ömmar, tur att jag inte körde fort eller i kortbyxor. Har kört backträning runt Frösön, vilket innebar upp för Härkebacken. Och i år, med denna cykel var det riktigt kul! Trots att jag har en helt annan lite mindre snäll utväxling än i fjol kom jag upp snabb... Läs mer...

Nytvättad

Det är rikgit kul att bedriva cykelvård, en ren cykel går bättre. Våren är otacksam, cyklen ser mer ut att ha gått i skogen än på vägen. HIttade dock inte smörjningen till kedjan, sambon har gömt undan den, har gått i genom varje vrå och svurit över att den inte ligger i cykell... Läs mer...

Cykeltur tillsammans med funbeatmedlem

Sökte på tjejer som cyklar här på funbeat, och i dag blev det en tur tillsammans en annan medlem. Kul! FRamförallt är det roligt med sällskap, vi cyklade til ås och vände, i lugn takt, jättetrevlig tjej, förhoppningsvis blir det fler gånger. Tisdag ska jag på tjejträning i gen, ... Läs mer...

Mammas nya cykel

familjen utökas, för tillfället för nu ska min gamla fuji säljas! Jag har en sån där röd nu som jag suktat efter sen i fjol, som jag provade i höstas. Första turen, inte i världens bästa form, blev lit vini går, var helt underbar, det bästa av allt var ändå attjag på ett he... Läs mer...

Dotterns nya cykel!

Gumman fyllde åtta år i måndags. I lördags hämtade vi hennes nya cykel som stått på sambons jobb i väntan på födelesedag. Hon blev så glad att hon inte hade långt til tårarna. Ivirigt trampade hon i väg på lagret och kraschade rakt i en hög med wellpapp. Så kan det gå. Cykels... Läs mer...

vilket väder!

Det är helt fantasikt måste jag säga, i går var det 11 grader varnt när jag fpr hem från forzan, klockan halv åtta på kvällen. Tidigarei går cyklade jag brunfloviken runt i samma vackra väder, nästintill vindstilla, kan det bli bättre att leva då? Vill helst cykla hela tiden men m... Läs mer...

cykeltur

Gjordes i dag, till Hara och hem. 4 mil totalt med mestadels motvind, härligt tryck i benen och backarna gick förvånatsvärt lätta. Jag snittade rätt bra med tanke på att det blåste lite. Sådnat ger bra självförtroende för att kunna hänga på sambon nu i vår och sommar. Nu ska ha... Läs mer...

men våren kom nu då!

Det är fortfarande snö ute, men det töar, sakta sakta. Magnus sa att sommaren är på väg och att det skulle bli varmt i morrn. Det behövs nu om jag ska hinna cykla de där hundra milen innan vättern. I fjol blev det lite små turer fram och tillbaka som i slutändan gav lite mer mil. Jag u... Läs mer...

vinter och ännu en krasslig vecka

Trodde att våren var här för att stanna i söndags men ack vad jag bedrog mig. Nu är det nästan mer snö än vad det har varit på länge. Men det är ju trots allt april och då har ju vädret en tendens att spela lite spratt. Krasslig har jag varit veckan, nu är jag pigg igen och har ... Läs mer...

Premiär!

I dag tog vi vår första cykeltur för säsongen, 6 april. Lite absurt med tanke på att det snöade i fredags. Härligt härlig att få trampa i gen och ha vinden i ansiktet. Mitt rundtramp satt som det skulle, benen var pigga, kroppen inte lika pigg, trots allt dagen efter en blöt utekväll m... Läs mer...

Det här med mål...

jag har ju satt upp tre mål som jag ska hålla under veckorna. Det fungerar bra, förutom på en punkt och det är den-där-jädra-balansbollen. Jag kommer miginte för att ta i tu med den, trots att jag vet hur viktigt det är med bålträning och jag har varit duktigt med min magträning...har... Läs mer...

Det blev vinter igen.

I morse var det nästan 20 grader kallt i Röjan. Trodde inte på termometern först. Det såg ut att bli en lika tidig vår som i fjol i förra veckan, sen kom det snö och en köldknäpp. Nu är det runt 12 minus ute och vinter. I fjol gjorde vi cykelpremiär den 9 april, dock en kort lit... Läs mer...

nya hjul

Min sambo ringde och berättade att han nu var stolt ägare till de där hjulen han suktat efter så länge..med en röd eker. Svindyra och jättesnygga och jag är redigt avundsjuk. Läs mer...

Min starttid

Jag har fått starttiden till vättenrn nu, 02,42 lägger jag mig bakom sambons hjul och rullar tryggt ut ur Motala. Vad påtagigt det blev, inte så många månader kvar och håller vädret i sig så kan jag nog ta en första cykeltur om inte alldeles för länge. Det töar och i mitten av april... Läs mer...

vitaminer intravenöst eller?

Tror jag snart gräver ned mig. Återigen, jag vet itne för vilken hundrade gång, så är jag sjuk, men det bryter inte ut, bara snorig, huvudvärk och lite feber. Sambon har äntligen piggnat till efter nästan en vecka sängliggandes i influensa. Jag har fått avstå från träning i en vecka... Läs mer...

cykelsug

Jag har sådant sug att få ta ut racern! Det var så längesen jag cyklade, och länge tills det är möjligt att göra det här. I vår kommer jag förhoppningvis att vara bra mycket starkare i benen och kunna ta backar med samma lätthet som min sambo. Det ska faktiskt bli kul att cykla uppf... Läs mer...

förkyld

Har nog något sorts världsrekord i förkylningar nu. har nyst och fräst mest hela dagen, blev inget svärdstränande i går utan ett magpass och sen ned i badet efter sockerskrubben. Jag var som en klubbad säl hela kvällen, inte undra på, och att även forzans misslyckandes kan skyllas på ... Läs mer...

Tappade fokus

Konstig känsla under forzan i dag, lite som om jag stod utanför min kropp (nu börjar det gå helt åt skogen) Kändes inte som jag hade så mycket att ge trots att jag tog i för kung och fosterland fast jag inte direkt heller blev så trött. Kollade pulsklockan lite då och då och låg inte... Läs mer...

124 dagar

kvar tills vätterrundan, det är inte så länge egentligen, med tanke på att det redan har gått över halva tiden sen sist. Träffade en kille som brukar köra RPM och vi bestämde att vi ska ta en tur till Trondheim per cykel i maj. Hans sambo cyklar också och det var ett gäng på runt... Läs mer...

arma armar

I måndags körde jag ett pass body pump. Har inte besökt ett sånt pass på över ett halvår, tjurig som jag är lägger jag inte av vikter då det börjar krampa utan kör vidare och tänker på nåt annat. Det känns efteråt, hade så ont i benen i går att jag inte trodde jag skulle kunna ... Läs mer...

jag och koergrafi

är en värdelös kombo. Kvällens forza har en ny sådan, mycket ben och utfall. Hjälp är vad man kan säga. Gick väl vägen, halvdant men men. Jag kan helt enkelt inte använda både armar och ben samtidigt. Mycket bakåtslag, för att mota bort vår motståndare, (den där onsynliga pyjamas... Läs mer...

2008 ska vara min toppform nås!

eller kankse siktar jag på stjärnorna nu? har helt utan en tanke misnkat i vikt, 8kg vilket inte har hänt på många år, trots ivrigt tränande och slitande. All förkylning i höst/jul satte sina spår. Eftersom jag inte har gått upp i vikt förr, utan bara stått envist stilla borde jag ju... Läs mer...

Det går bra nu

flyter på, jag är frisk och har massor av krafter. Ledig från allt pluggande denna vecka, endast ett semenarium på fredag. Lyxat till med att sovit i dag, skönt, i morrn blir det lite fotograferande ute hade jag tänkt, ska ändå in på RPM på lunchen så då kan jag ändå passa på a... Läs mer...