Evely P.

Bloggarkiv 2012

Önskas - lite varmt i våtdräkten

Stora varma regndroppar trillade ner från himlen och allt blev snabbt väldigt blött. Vi hade fått en parkeringsplats bara några hundra meter från starten till Vansbrosimningen (3 km), och tackade vår lyckliga stjärna att jag hade kunnat hämta ut alla startbevisen redan på fredagen. L... Läs mer...

Eftertanke - halvvättern

Loppen blir ju alltid ett resultat av hur träningen har gått. Ibland tränar man mycket och får ett bra resultat, ibland tränar man mindre och resultatet blir sämre. Än så länge har jag endast behövt tänka på mängden träning, tråkigt nog för att jag både har varit skade och sjukdo... Läs mer...

Halvvättern - Race report

Dagen började lyxigt. Kvällen innan hade jag varit så trött att jag inte hade koll på mobilen, och ännu mindre hade satt någon väckarklocka. Jag sov gott och njuntingslystet i den nya sovsäcken, vaknade nästan exakt enligt planeringen och hittade sambon i full gång med att smörja min ... Läs mer...

100 km gränsen passerad - ett magiskt ögonblick

Jag minns cykelrundan igår. Solen sken himlen var blå. Knall gula rapsfält passerades. Vi pratade och skojade, skrattade och busade, tjoade och brölade. Tidsuppfattningen förändrades och all stress i kroppen försvann. Jag berättade om min känsla just av att jag plötsligt uppfattar t... Läs mer...

Glad Påsk

önskar jag alla funbeatare Läs mer...

Vår - Nära ko upplevelse

Vi träffades vid korsningen och cyklade iväg. Vi tog oss igenom lund och den tråkiga sträckan till Dalby. Det luktade vårvinter Det var nästan vindstilla. Solen sken. Ett fält hade precis gödslats och just där luktade det fränt av gödsel. Vägen gick vidare mot Veberöd omväxlande gen... Läs mer...

En Eldig Italienare

Driften hugger tag i mig och det suger i min kropp av lust. Temperaturen stiger, det hettar i kinderna. Håll huvet högt. Tänk på rytmen. Jag flämtar pustar och stånkar. Pulsen är hög. Hjärtat jobbar på. Strupen börjar kännas torr. Jag tar en klunk vatten. Svidet kommer i benen, resten... Läs mer...

Halvvasan - Jag trodde inte att jag kunde

Vis av erfarenheterna från den senaste resan till Bruksvallarna, så var jag övertygad om att jag inte hade tillräckligt mycket framsida lår. De första femton kilometrarna på halvasan är ju tuffare och jag fick ju ont i framsida lår förra gången. Jag hade en strategi och ett par helt... Läs mer...

Konsten att packa - Halvvasan

Det var den tredje resan till Mora. Första resan packade jag för alla eventualiteter. Frukost handalade vi i Mora. En hel paket havregryn, mjölk, frukt att ha på, pålägg, bröd ägg osv. Det var tungt att släpa runt den tunga ryggsäcken med flerval i väskor att ha sig med, flera variant... Läs mer...

NOTE TO SELF - skidresa

Ha inte "crafts överdragsbyxor" som resplagg. De är gräsligt halkiga att sitta länge i en buss med. Starta inte veckan med ett 17 kilometerspass första dagen. Ta hellre två korta pass första dagen för att känna på kroppen. Man kan få hemskt ont annars. Och jag tror att man kan avver... Läs mer...

Sjuk puls eller ett sjukt pulstagnignsbeteende

Förra gången jag var sjuk så blev jag frisk. Tack och lov har jag alltid blivit frisk efter jag har vatt sjuk, hittils i alla fall. Dagen efter var det dags för onsdagsträningen med Björnstorp. Jag ville ju vara säker på att jag var tillräckligt frisk för att träna så jag tog vilopuls... Läs mer...

Årsammandrag 2011 (långa versionen)

Från att ha skrivit om 2010 som ett svartvitt år, så måste jag tvärr beskriva 2011 som ett grått år! Jo det fanns ljuspunkter även 2011 men frågan är vad jag gjorde av dem. Eller gjorde jag som vem som helst hade gjort... Året började med den frusna skuldran som inte ville stelna, ... Läs mer...

Evelys träningsår 2011 (korta versionen)

2011 har varit ett tungt år på många sätt men jag har i alla fall arbetat en hel del med min teknik både inom löpning och rullskidor. På köpet har jag redan fått mycket bättre bålstabilitet. Där har jag redan fått börja skörda frukten av mina ansträngningar. Distansmässigt har... Läs mer...