Hroduwulafars underbara resa genom Sverige v 134
Läs mer...
Lustigt. På vägskylten till avtagsvägen jag passerar
står det ”Stenis 1” men där ligger också Vika och det officiella namnet är
”Stenis och Vika”, lite anmärkningsvärt med tanke på att tätorten fram till
1980 hette ”Vika station”. Visserligen
lades stationen vid inlan...
Läs mer...
Byn Vimo var järnvägsstation vid inlandsbanan efter
sträckan Mora-Vansbro. Från byn går det en väg till Vimosågen vid Kättbosjöns
strand.
Läs mer...
Kättbosjön delar Norra och Södra Kättbo. Sjön ligger 278,1 meter över havet. Norra Kättbo var
tidigt befolkad. Redan på 1400-talet fanns det en vägförbindelse mellan västra
och östra Dalarna som passerade Kättbo. En på 1400-talet dokumenterrad
vinterväg som kallas Havsgatan mell...
Läs mer...
Brintbodarna. 1891 byggdes en järnvägsstation längs
sträckan Vansbro-Morastrand. Året därpå öppnades sträckan Brintbodarna-Malung
och Brintbodarna blev en järnvägsknut. 1934 lades den sträckan ner och 1969
stängdes huvudlinjen av inlandsbanan. Kvar finns stationshus, vattentorn, ...
Läs mer...
”Röda stugor
tågar jag förbi” – och en och annan gammal gärdsgård. Annars är det skog och
berg. Eldforsen ligger vid Västerdalälven. 1894-1898 anlades ett träsliperi.
Det drevs med vattenkraft, sex turbiner drev själva sliperiet medan en sjunde
genererade el till belysning. Vi...
Läs mer...
Jag färdas
genom ett landskap med mycket skog. Blånande berg glimtar till mellan träden.
Vid sjön Örsen, 341 meter över havet och en av Göta älvs källor, ligger
Kroktorps hembygdsgård. Gården drivs av Finnmarkens Hembygdsförening och består
av hitflyttade byggnader i gott skick....
Läs mer...
Så var jag då i
södra Dalarna. Här skulle det väl gå fort att ta sig igenom. Trodde jag. Bland
det första jag stöter på är avtagsvägen till Fredriksberg. Där kan det väl inte
finnas något intressant?
Läs mer...
Dalarna. Sagor. Sägner. Legender.Finns det något landskap som varit med att påverka vårt land mer?
Läs mer...